• Stina 06

Tidigt ultraljud, era synpunkter.

Nu har vi äntligen blivit gravida på vårt tredje IVF-försök.
    Vi ska på ultraljud i början av graviditetsvecka 8.

Undrar vad ni andra tycker om att göra ultraljud så tidigt?

Visst är det underbart att se att det verkligen blivit ett foster och att hjärtat slår men samtidigt är jag lite orolig för att köra ultraljud mot fostret när alla vitala delar bildas. Forskning tyder på att ultraljud inte ska ha någon skadlig effekt på fostret men ändå...

Hur tänker ni andra?

• Svar på tråden Tidigt ultraljud, era synpunkter.
  • listo

Ja, som du själv skriver så finns det ju inte forskning som tyder på att det har någon skadlig effekt...
    Jag skulle inte tveka. Men känns det tveksamt eller obehagligt så är det väl bättre att avstå, hellre än att sedan kanske grubbla över om det var bra eller dåligt.

• RonjaRovardotter

Jag gjorde inget ultraljud fullt så tidigt, men däremot gjorde jag nog totalt 6-7 ultraljud eftersom det fanns misstankar om missbildningar. Och min pojke är fullt frisk. Som läkaren sa, bara jag o hans pappa som kan förstöra honom nu.

• sprall

Jag gjorde också UL i 8+1 och var inte alls orolig för det. Vi såg embryot, gulsäcken och ett litet hjärta som tickade. Som jag förstod det så vill man kontrollera efter IVF att det inte är utomkvedes samt om det är tvillingar etc, som en säkerhetsgrej. UL innebär ju åtminstone inga stora risker, och särskilt inte i den perioden som jag förstått.

Man kan oroa sig hur mycket som helst om man börjar tänka på alla risker, och trots allt föddes ju friska barn redan på stenåldern. Njut av att få se det lilla pyret istället tycker jag.

Lycka till!

• C r e d o

Har gjort vul i vecka 7-8 med alla tre, litar faktiskt på forskningen när det gäller detta.

• millan35

jag ska på tidigt ultra ljud nu på fredag har gjort det tidigare med mitt första barn som nu är 11 år och han är helt kärn frisk så det ska nog gå bra

• Toadette

Själv tyckte jag bara att det var skönt att göra tidigt UL. Vi hade haft så mycket problem med mf och så innan att vi bara ville se att det var något där! jag tror inte att det skadar, han är så frisk så

Det vackraste som finns är min sons skratt
  • Kaosspassageraren

Jag gjorde faktiskt ngt av ett "lyx-ul" i v 8 med det barn jag väntar nu. Det är andra barnet, jag hade helt enkelt inga symptom och ville kolla att allt var ok.

Jag funderade en del på om det var rätt att göra ett lyxul och kom fram till att min oro var så pass stor (om än irrationell) att det fick vara värt en risk som forskningen, trots att vi haft ultraljud i många år nu, inte hittat ngt stöd för.

Vad jag förstår är det praxis med ul i v.8 ngnting för ivfföräldrar och det tycker jag också kan vara rimligt lugnande. Där måste det ha skett en del uppföljning av folk i precis samma situation som ni!

Stort grattis till bebisen!

• Jazza

Vi gjorde ett VUL i 8+2 och jag kan säga att min värsta stress (haft mf innan) släppte då, och det var nog mer skadligt för bebin att jag var ett vrak än att göra ett ultraljud....

Ät gul snö, har du tur är det öl!
  • Stina 06

Vi har bestämt oss för att göra det. På fredag får vi se den lilla "bönan"... förhoppningsvis. Det är ett normalt avslut på en lyckad IVF behandling. Vi har fortfarande inte förstått att vi ska ha barn. Så detta kanske hjälper oss att verkligen fatta.
    Jag mår som vanlig och har inga graviditetssymtom alls.

• Jazza

Grattis! Vad mysigt!

Ät gul snö, har du tur är det öl!
Svar på tråden Tidigt ultraljud, era synpunkter.