• Ina 73

Ni som ammar, hur mkt har ni gått ner?

Jag gick upp ganska mycket under min graviditet, ca 19kg och jag vägde redan innan graviditeten för mycket. Hörde att man går ner mycket i vikt om man ammar. Vår son är nu fyra månader och jag helammar honom. Jag har nu gått ner 26 kg, jag väger alltså nu ca 10kg mindre än vad jag gjorde då jag blev gravid. Detta är bra för jag behövde och behöver gå ner ännu mer. Min fråga är om det är normalt, jag tappar ca ett kg i veckan. Fler som jag eller behöver jag oroa mig att något är fel? Jag tappar även ganska mycket hår nu, vet att det är normalt men jag kan inte sluta nojja. Tacksam för svar!!!

• Svar på tråden Ni som ammar, hur mkt har ni gått ner?
  • Isla

Det låter lite snabbt men det verkar ju som att många går ner snabbt när man ammar. Dock inte alla. Fråga någon som vet, typ husläkare. Jag gick också ner snabbt och ännu mer när jag slutade amma och min dotter började gå. Snacka om gratis motion :)

• Sjödin85

jag vägde nog rnt 85 kg (!!!!) när jag åkte till förlossningen.. hade gått upp nästan 30kg =(
     väger nu 69 ungefär, pendlar uppo ner men verkar stå stilla där, min dotter blir 3 månader..

Nova Linnea Sjödin 060918
  • etanol

Första halvåret är det rätt vanligt att man rasar i vikt snabbt éfter första barnet är fött. Så länge kroppen hinner med din snabba viktnedgång så är det nog ingen fara. Tänk på att ligament senor och muskler är utdragna i ländryggen efter graviditeten så att kånka och bära tungt ska du vara lite försiktig med.

God Jul tillönskas av mig och spökena...
  • innana

Det är väl bra om du vill gå ner mer?

Tänka bara på hur du äter själv, så du får i dig nyttiga saker tillräckligt, då vet du ju i alla fall att du får i dig det du behöver även om du går ner fort i vikt. Det planar nog ut efter hand.
    Håret tappar vi visst allihop som ammar, känns som om hälften rasat av

• VKI

vägde 73kg vid inskrivning, gick upp till 83kg. var tillbaka på 73kg 10 dagar efter förlossningen och nu står vågen på 67-68kg.

• Felicia78

vår dotter är 2 veckor gammal imorn. Jag gick upp 18 kg från 64 till 82 kg. Nu väger jag 66,5 kg:) Tycker jag tappat snabbt i vikt, hoppas de fortsätter så

• vera82

Gick upp ca 15 kg o har gått ner allt nu 7 veckor efter förlossningen.

• Sussipussi

gick upp 28 kg. mycket var vatten så jag gick ner 15 kg den första veckan. nu har jag 7-9 kg kvar. min bebis är 5 månader.

• Cinnalinna

Jag gick upp 23 kilo. Tappat 10 ungefär. Har tyvärr 13 kilo kvar. Min son är nästan 8 månader.
    Men jag kan inte påstå att jag ansträngt mig för att gå ner i vikt heller.

Svar på tråden Ni som ammar, hur mkt har ni gått ner?