ÖSPA!!!! Snälla någon som har recept??
Min mamma som är från Dalarna gjorde alltid öspa på sånt sätt som hennes föräldrar gjorde. Men mamma finns inte kvar i livet och jag kan inte finna recept på öspa. Någon som kan hjälpa mig??
Min mamma som är från Dalarna gjorde alltid öspa på sånt sätt som hennes föräldrar gjorde. Men mamma finns inte kvar i livet och jag kan inte finna recept på öspa. Någon som kan hjälpa mig??
Ja du, mjölk och svagdricka var det ju.... Men ska se om jag hittar mitt gamla recept nånstans...!
vad är öspa? mina svärföräldrar bor i Dalarna så jag tänkte att det kanske är nått som vi brukar ha fast det har ettt annat namn bara.
ölsoppa på "svenska" Som välling gjord på svagdricka mjölk och vetemjöl ingefära (tror jag) säkert en massa mer som jag glömt. Har inte ingredienser och inte mängder....
Hoppas någon hittar recept. Vill så gärna ha det på julaftons morgon och juldagen och många dagar!
Här kommer mitt bidrag!
Ölsoppa efter gammalt recept
6 portioner
1 ½ liter mjölk
kokas med en kanelstång.
Red av med 2 msk vetemjöl utrört i mjölk.
Koka några minuter.
4-5 dl svagdricka kokas upp i annan kastrull
och vispas sedan ner i vällingen.
Smaka av med
¼ tsk ingefära
¼ tsk salt
och sirap efter smak.
Det här är verkligen jättegott - ungarna älskar det!
Ölsupa brukar det också kallas!
camillam3 : Du har räddat min jul!!! Tusen tusen tack!!!!
En stor blomsterkvast till dig!!!
Tack tack, och god jul!
Blev så nyfiken, kan ni jämföra smaken med nåt? Kan inte fatta hur detta ska kunna smaka gott!
Går inte att jämföra med något annat! Måste upplevas! Jag är uppvuxen på det, har funnits med varje jul så länge jag kan minnas. Testa! Du behöver kanske inte göra så mycket första gången om du är osäker!?
Mumma!!
God Jul så småningom!