• Jollboll

Gåstol

Jag funderar på att köpa en gåstol till min dotter, men har hört både det ena och de andra om dem. Har ingen trappa hemma, så det behöver jag inte fundera på.

Vad tycker ni som har gåstol om dem?
    Hur gamla är de när de kan använda dem?

Går det att ta loss och tvätta tyget på Chicco Ufo? Finns det annars någon annan stol som har avtagbart tyg?

• Svar på tråden Gåstol
  • Envis som en mulåsna

Vi har en gåstol till våran pojk. Han älskar den, men då har han oxå älskat att ligga i babyrockern o babysittern när de var lagoma så att säga.

Det är hans o våran räddning så att säga.

Mamma till stålpojken 6 månader och 2 veckor
  • kimmye

Jag anser att det är ok med gåstol, så länge inte barnet sitter där hela dagen. Det bästa för utväcklingen är att ligga på golvet så barnet lär sig krypa. Men Kim tyckte att det var otroligt kul att vara i stolen.

• Kaosspassageraren

Min son har alltid varit ganska krävande och lite svårroad, om man säger så. Gåstolen blev ett sätt för honom att fara omkring lite på egen hand och kunna ha roligt utan att jag eller min man roade honom. På så sätt var vi jättenöjda med den!

Idag tror väl ingen att gåstolen hjälper barnet att gå tidigare eller så, så det behöver jag väl knappast nämna. Vi såg det som en leksak bland andra och vår son var aldrig intresserad av att åka omkring mer än några minuter i taget, så det blev också självreglerande. Annars vet jag inte, det kanske man ska kolla så att de inte åker omkring alltför länge, kanske för ryggen? Å andra sidan verkar många BVC och andra överens om att barn klarar att reglera sådant själva och säger till när det är nog.

Vi hade ngt enkelt märke (dock godkänt såklart!) och där var sitsen avtagbar och tvättbar. Det jag märkte var dock att den lilla brickan framför honom blev betydligt smutsigare och den var svårrengjord, så det kan vara värt att tänka på !

• Envis som en mulåsna

det är framför allt bra för de barn som inte gillar att ligga på golvet...min son blir bara hysterisk oavsett om man ligger där med honom eller ej.

Mamma till stålpojken 6 månader och 2 veckor
  • Tjomsan

Min tjej som snart är 8 månader älskar den (UFO från Chicco). Hon fick den när hon var sex månader men då nådde hon inte ner med fötterna i golvet och då tror jag att det inte är så skönt. Hon var också lite rädd för ljudet som var jättehögt. Vi fick tejpa över högtalaren och sedan satte vi bort den ett tag.

Nu älskar hon att sitta i den (inte allt för långa stunder) och trycka och dra i alla prylar på instrumentbrädan. Man ska nog ta upp bebisen när den börjar bli less och inte låta den sitta för länge. Viktigt att barnsäkra så att bebisen inte kan ta sig till en trappa och tänka på att dom når vissa saker bättre tex dukar att dra i, vassa bordskanter och liknande. Vi brukar också ta loss instrumentbrädan så kan hon leka med den på golvet och i sin säng om hon behöver roas där.

• Kajak

Jag har en gåstol som är ca 30 år gamla..

Samma gåstolen som min storasyster, jag o lillsyrra hade när vi var pyttenliten.

Den är av trä o har 2 hjular på framsida som man kan svänga med medan baken har 2 fasta hjular.

Aimee gillar den!!!

• UlliZzz
    Jollboll : Hej!! vi har Chicco Ufo och det går att ta lös och tvätta! tror dock att det är hand tvätt!
  • Amathea

Kajak:
    Sån köpte mamma på en loppis... jättetuff

Amathea - Mamma till Jonas o Miranda födda i v 24+4
  • etanol
    http://www.aftonbladet.se/vss/foraldrar/story/0,2789,895393,00.html

Eftersom ni inte har några trappor så är det ju ingen fara, men annars finns en test som AB gjorde ang. gåstolar.

Min grab tutar runt i sin gåstol (den som blev godkänd) och det har bara varit positivt för oss och honom. Kanske har krypningen blivit senarelagt, men å andra sidan så är supersrark i benen så frågan är om inte gåendet kommer igång lite snabbare istället.

God Jul tillönskas av mig och spökena...
Svar på tråden Gåstol