• Nela

Vad är BOEL-test?

Jag har nog missat det för jag har ingen aning om vad det är...? Någon som har lust att berätta?

• Svar på tråden Vad är BOEL-test?
  • liand

Vi ska göra det idag! Vet bara att de kollar syn och hörsel men inte hur!

• lalala

Barnet
    Orienterar
    Efter
    Ljud

tror jag!

• Nela

När gör man det? Gör alla det någon gång och måste man säga till att man vill göra det?

• Jennie Brunflo

I princip så plingar de med klockar och låter på andra sätt bakom barnet och ser om barnet vrider på huvudet åt rätt håll.

I princip alla landsting gör BOEL-test.
    De landsting som gör OAE på BB gör inte BOEL på de barn som gjort OAE.
    Sedan finns det landsting som inte gör varken BOEL eller OAE...vilka det är vet jag inte.

• Stora

Blicken orienterar efter ljud, dvs barnet ska vända sig efter ljudet som sköterskan gör tex med en liten klocka o höra varifrån det kommer.
    Tror de gör det vid 8 månader. Men de flesta gör väl hörseltest redan på "BB".
    det gjorde iallfall vi med Ella. De sätter en liten manick i örat som sänder impulser i örat o kan läsa av hur örat "reagear".

• Stora

Det var det jag menade. Det är mycket tillförlitligare. Man upptäcker hörselskador mycket tidigare. När de är 8 månader så har de ju missat mycke t. Desutom krävs det ju ingen sammarbetsvilja från barnets sida. På BOEL-testet så kan ju barnets dagsform spela in..de kanske inte vill vända sig efter ljudet.

• Nela

Kan man kräva att få göra det tillförlitligare testet då??

Svar på tråden Vad är BOEL-test?