• Juthi

Min Maja tycker inte om smaken på smör! Kan man använda olja?

Är det någon som vet om man kan använda någon typ av olja istället för vanlig flytande margarin?

Maja tycker inte om smaken på margarin, jag kan ju förstå henne. Det är ju inte någon neutral smak på den heller, samt att den är salt.
    Har ni alltid använt margarin?
    Eller använder ni något annat?

• Svar på tråden Min Maja tycker inte om smaken på smör! Kan man använda olja?
  • ahlcec

Jag har ibland i olja i Junes ersättning (enl. bvc's rek), så det tror jag absolut man kan använda i maten.

• Junija

Blev rekommenderad av bvc att använda rapsolja till min dotter, eftersom det nästan inte smakar något alls.

• dubbelmamma

Vad jag har förstått så ska man undvika margarin. Jag vet inte varför. Olivolja eller rapsolja (mer neutral smak) är bra. Samt riktigt smör.

• Jodie

På matinfon på BVC framhölls osaltat smör och neutral olja såsom rapsolja (olivolja smakar ju en del).

• Aprilla

Igår pratade vi om mat på BVC. Där sa de att vi skulle undvika hårda fetter och istället använda rapsolja.

• Coz

Oscar får lite rapsolja i sin mat.
    Hade det även i ersättningen när han var hård i magen. Kanon!

• Juthi

MIn BVC sa att det är så lite salt i smör att det inte spelar någon roll!.. Hur kan hon säga så!?! När det framhålls ju att det ska vara så lite salt som möjligt!
    Tror ni att kallpressad sesamolja gör bra? Jag hörde faktiskt både ris och ros om rapsolja...

Juti

• maj72

Man ska undvika margarin eftersom för margarin används det ganska många vegtabiliska hårda fetter som kokas ihop med vatten och bearbetas kemiskt för att man ska kunna smörja de alltid och det ska kunnas förvaras länge. Näringshalten av margarin är inte särskilt bra.

Det är bättre (båda för vuxna och barn) att använda sig av fetter med högre kvalitet som raps-, linfrö- och olivolja och smör.
    Raps- och linfrö- och olivolja har höga halter av omättade fetter. Framför allt raps- och linfröolja har en hög andel av omega3-fettsyror vilket är bra och viktig hjärnans och nervernas utveckling och underhall.

Smör har en högre andel av mättade fetter och är animalisk fett, men kan också erbjuda lite calcium.

Dagens "genomsnittsmat" har en ganska stor andel av mättade fetter, vilket bidrar till en del civilisationssjukdomar. Vi bör minska andelen mättade fetter och höja andelen omättade fetter (och där framför allt Omega-3 andelen). Som en enkel regel kan man säga att det är att föredra flyttande fett (raps-, linfrö- och olivolja) före hård fett (kokosfett, margarin etc). Ju hårdare fettet är i sin ursprung desto mindre hälsosam.

Man bör köpa oljor med lite bättre kvalitet: Vanlig "matolja" är ganska ofta en blandning av lite olika oljor, främst solrosolja, och andelen av Omega-6-fetter (är också en omättad fettsyra) är ganska hög, vilket är inte heller särskilt bra. Dvs håll er framför allt till raps-, linfrö- och olivolja eller välj andra oljor där ni kan hitta en hög andel av Omega3 i fettet.
    Andra bra Omega3-källor är lax, tunfisk och makrill och de flesta nötter.
    Använd dessa oljor helst kallt och förvara de svalt eller i kylen eftersom Omega3-fettsyror förstörs vid upphettning.
    Jag själv brukar använda framför allt rapsolja (ganska smaklös) och olivolja till matlagningen och steker med rapsolja. Linfröoljan (nötaktig smak) använder jag bara till sallader och såser.

För att svara på TS fråga: Använd rapsolja och försök om hon kanske också gillar linfröoljan. Tar inte bara smör om du vill göra nåt bra för ditt barn. Undvik margarin helt - det är en industriprodukt som egentligen ingen bör äta - även vuxna.

Svar på tråden Min Maja tycker inte om smaken på smör! Kan man använda olja?