• sailormoon81

amma och rödbetssallad??

går rödbets sallad ut i bröstmjölken? Blir den röd då eller???Nån?

• Svar på tråden amma och rödbetssallad??
  • digimax

Det är starka färgämmnen i rödbetor som kan framkalla allergi hos barnet så det bör du undvika när du är gravid eller ammar

• Lola Jämtland
    digimax skrev 2006-12-11 19:25:37 följande:
    Det är starka färgämmnen i rödbetor som kan framkalla allergi hos barnet så det bör du undvika när du är gravid eller ammar
    Va?

Det man ska undvika står här: www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx

Resten testar man o ser hur barnet reagerar.

Har aldrig hört talas om att bröstmjölk blir röd?
    //Snart är det jul...sägs det.....
  • digimax

Det sa dom iallfall hos min BM,men absolut inte att mjölken blir röd utan att de starka färgämnena kan framkalla allergi reaktion...

• Lola Jämtland
    digimax skrev 2006-12-11 19:30:30 följande:
    Det sa dom iallfall hos min BM,men absolut inte att mjölken blir röd utan att de starka färgämnena kan framkalla allergi reaktion...
    Men varför ska det undvikas när man är gravid?
  • digimax

Vet inte men antar av samma anledning som när man ammar,står till o med i mina papper jag fick hos Bm när jag var gravid senast-05

• Lola Jämtland
    digimax skrev 2006-12-11 19:37:24 följande:
    Vet inte men antar av samma anledning som när man ammar,står till o med i mina papper jag fick hos Bm när jag var gravid senast-05
    Men vart hittar jag denna info på slv.se? För det är ju därifrån BM ska hämta sin info så det borde ju stå där......
  • digimax

Tja,vet inte men det står så ett av mina papper jag har här bland massa andra saker man skulle undvika

• Al 75

jag har ätit det utan problem! vad jag vet ska man bara undvika att ge rödbetor direkt till barnet när det börjar äta, ej innan 1 år. man kan ju faktiskt äta det mesta när man ammar....

• Lola Jämtland
    digimax skrev 2006-12-11 19:41:27 följande:
    Tja,vet inte men det står så ett av mina papper jag har här bland massa andra saker man skulle undvika
    O den informationen är från Livsmedelsverket? Det borde stå på dina papper isf....

Jag blir bara så fönvånad eftersom jag ej kan hitta info på slv.se utan detta låter för mig som ett hemsnickrat råd från din BM.....
  • lsns

Jag har ätit röbetsallad utan problem..Och mjölken blev inte röd...
    Det funkade jättebra för mig...
    William reagerade inte alls..

• Marlene

man ska inte ge rödbetor till barn under 1 år men det är det enda, man kan äta det själv fast man ammar eller är gravid. Läs kostråden för ammande på livsmedelverkets hemsida

• Lola Jämtland
    Marlene skrev 2006-12-11 20:36:41 följande:
    man ska inte ge rödbetor till barn under 1 år men det är det enda, man kan äta det själv fast man ammar eller är gravid. Läs kostråden för ammande på livsmedelverkets hemsida
    Ja, precis. Så påstår jag oxå att det är.
  • mamman Linda

Jag och min man har den senaste tiden fått dille på smörgåsar med köttbullar och rödbetssallad...
    kollade på statens livsmedelsverks hemsida och där stod det inget om rödbetor...vet att man ska undvika att ge rödbetor till barn under 1 år men det har väl med den höga halten nitrat att göra...

Vi har ätit det varje dag och konstaterat att vi pruttar väldigt mkt...vet ju inte om det har med rödbetorna att göra men vi båda pruttar väldigt mkt...
    Nu slog det mig att det kan ju vara så att sonen reagerar på det också för han har haft lite problem med magen nu de senaste dagarna...
    Jag ska sluta med rödbetssalladen å se om det blir bättre med magen hans...

Alva, Walter och Leos mamma
Svar på tråden amma och rödbetssallad??