• Alixia

Måste man köpa eller flytta när det blir bostadsrätt?

Eller kan man bo kvar som hyresrätt? Det är stockholmshem som är värd... har hört att man inte kan bli tvingad att köpa, stämmer det?

Tack!

• Svar på tråden Måste man köpa eller flytta när det blir bostadsrätt?
  • Tant Gräddelin

Nej, så vitt jag vet behöver du inte köpa eller flytta.
    Vi har fortfarande kvar några hyresrätter i huset för att de valde att inte köpa när vi gjorde om till bostadsrätter.
    Däremot, om ni väljer vid något senare tillfälle att flytta så tillfaller bostaden föreningen och de kommer säkert sälja lägenheten. Men det spelar ju ingen roll för er om ni väl flyttat.
    tänk på att man vanligtvis gör grymt bra affär av det hela eftersom man får köpa till ett mycket lägre pris än marknadspriset. vanligtvis iallafall.
    Kram och lycka till

• Mittlillabarn

Om du har möjlighet så köp! Den möjligheten får man bara en gång i livet (annars har man en väääääldans tur) och det kommer ganska garanterat att göra en vinst!

Men om du bor kvar som hyresgäst har du även rätt att byta lägenheten till en annan så länge dem du byter med godkänns av föreningen.

• Indianica

Nje, det måste du inte.

Sedan tycker jag inte man reservatinslöst ska utgå ifrån att ett köp blir en bra affär. Man bör tänka igenom var bostaden ligger, hurdana stammar huset har och övrigt skick innan man ger sig på det. Nu försöker man sälja ut många hyresrätter i t ex ytterområden som är i väldigt dåligt skick och oattraktiva ur lägessynpunkt och där bör man passa sig. En hyresrätt är också väldigt skön ur synpunkten att man själv inte ansvarar för fel odyl utan bara behöver lyfta luren om ngt händer

• etanol

Det beror på vad banken säger. Vår bostadsrättsförening fick valet att antingen köper ALLA, eller så blir det ingen affär. Vissa brf får behålla en viss procent av de boende som hyresgäster. Det är väldigt olika.

God Jul tillönskas av mig och spökena...
  • etanol

Just ja, vi tog bslut på stämman att köpa och de som av ngn anledning inte kan eller vill köpa måste flytta.

• Adamama

Etanol - det låter lite märkligt tycker jag. Var det egna regler som bostadsrättsföreningen satte upp eller?

Som jag har förstått det - vi har precis ombildat vårt hus - så var 2/3 av alla hyresgäster tvungna att rösta för köp av huset för att det skulle bli av. Sedan behövde inte alla dessa 2/3 faktiskt själva köpa sin lägenhet, man kunde vara positiv till ombildning men själv inte vilja köpa.

Hur många som sedan behövde köpa sin lägenhet berodde på lånebilden för föreningen på banken. I vårt fall köpte alla hyresgäster sin lägenhet - vilket är rätt ovanligt - och det var banken inte så glada över. De såg gärna att man hade några hyresgäster kvar eftersom det ger en hyresintäkt varje månad plus vinst vid försäljning av lägenheten när de ev skulle flytta.

Men att någon som inte ville köpa skulle vara tvungen att flytta låta väldigt konstigt. Vi har väl besittningsrätt?

• etanol

Det var scb tror jag som inte ville ha kvar brf efter köp. Jag är inte riktigt säker. Vi gjorde en omröstning först där hälften av de boende var tvungna att svara ja till utmätning (det är parhus med tomter), efter utmätningen så kallades det till en ny stämma där 2/3 var tvungna att svara ja till köp.

Jag tror att det är skillnad från hyres till bostadsrätt dock, vi har bostadsrätt men ska få köpa loss husen med friköpt tomt. Alltså ska brf bort och vill bli av med alla lånen och då kanske det inte fungerar om några fortfarande inte vill köpa loss.

• Miss Lau

Man har alltid rätt att bo kvar och hyra om man har besittningsskydd. Då äger brf din lägenhet och du hyr av brf.

Jag tycker att du ska tänka noga. Det måste inte vara en tokbra affär att alltid köpa. Prata med banken och hör vad de anser, men tänkt själv också

• Adamama

Etanol - OK då fattar jag. Det är ju inte samma läge som TS undrar om då egentligen, eftersom i ert fall så ska själva BR-föreningen upphöra. Ville bara förtydliga så att inte TS tror att hon måste flytta om hon inte vill sälja.

Men hur gick det för er, Etanol, ville alla köpa loss sitt hus? Det låter lite knepigt att få med alla.

• Miss Lau

Etanol- Det är en helt annan sak än den TS frågade om. Ni köper loss era bostadsrätter och bildar fastigheter.

• etanol
    Adamama skrev 2006-12-12 10:25:16 följande:
    Etanol - OK då fattar jag. Det är ju inte samma läge som TS undrar om då egentligen, eftersom i ert fall så ska själva BR-föreningen upphöra. Ville bara förtydliga så att inte TS tror att hon måste flytta om hon inte vill sälja.Men hur gick det för er, Etanol, ville alla köpa loss sitt hus? Det låter lite knepigt att få med alla.
    Exakt 2/3 svarade ja, men några ville/kunde inte köpa loss så de får snällt sälja br och flytta. Lite synd om dem, men vi som köper loss nu gör en dunderbra affär och tyvärr så är det pengar som styr.Penga mun
    Miss Lau skrev 2006-12-12 10:49:14 följande:
    Etanol- Det är en helt annan sak än den TS frågade om. Ni köper loss era bostadsrätter och bildar fastigheter.
    Ja jag läste nog inte ordentligt och svarade snabbare än jag hann med där.Förvånad
  • Älskarlivet

Hos oss så behöver man inte flytta. Utan du hyr lägenheten av bostadsrätten istället för den gamla hyresvärden.

Svar på tråden Måste man köpa eller flytta när det blir bostadsrätt?