• Elina87

Katt som äter upp julgransglittret.

Vi har ett problem med våran kisse, hon har fått för sig att hon ska äta upp glittret som sitter på vår lilla julgran.
    Sen vi tog fram lillgranen så har hon i omgångar ätit och sen spytt upp ca 15-20 cm glitter. Det hjälps inte att fya henne när man ser att hon är på gång eller att lyfta henne därifrån.
    Varför äter hon glittret, för att hon vill kräkas eller av någon annan anledning? och vad kan man göra för att få henne att sluta?

• Svar på tråden Katt som äter upp julgransglittret.
  • Elina87

jo det kan man ju men jag vill ju ha glitter i granen, ingen gran utan glitter

• Elina87

säg inte så du ger mig dåligt samvete, får väl slopa glittret då om ingen annan har någon idé

• Elina87

det är bara det att katten ställer sig på tv:n för att nå upp till glittret.

• Tessen76

Flytta på granen ifrån TV´n eller tvärtom. Inte jag som get dig dåligt sammvete, men det kommer du ju att få dom det händer din lilla misse något för att den käkat juilgransglitter visst? ;)

• Totten81

Jag hade samma problem förra julen... Min katt kräktes blod efter att ha ätit glitter... Det slutade med att jag sprayade granen med ättika och då lät faktiskt katten bli den.

• trötter22

man får sätta det lite längre upp bara.

• Vikbolandet79

Är det ute- eller innekatt? Testa med att ställa kattgräs nära granen så att hon kan tugga på det i stället!

• cegermyran

Jaha ännu en jultokig katt.
    Min katt stjäl mina 2 cm garntomtar och sväljer dom(dom kommer upp igen)
    sprayflaska med vatten botar alla tokigheter med katten..prova

• Smultron och glass

Glitter kan vara väldigt farligt för katter, är det värt att chansa?

Min gran är numera glitterfri, och jättefin

• pucken

när mina föräldrars ena katt firade sin första jul var han också väldigt intresserad av glitter. kommer ihåg att det hänge glitter ur arslet på honom en dag. såg så jävla kul ut, men han ville väl också ha litebling bling. iaf så avhjälptes hans glittervanor med vattenspruta =) han avskyr vatten, så det tog inte lång tid innan han lät bli granen.

• pucken

när mina föräldrars ena katt firade sin första jul var han också väldigt intresserad av glitter. kommer ihåg att det hänge glitter ur arslet på honom en dag. såg så jävla kul ut, men han ville väl också ha litebling bling. iaf så avhjälptes hans glittervanor med vattenspruta =) han avskyr vatten, så det tog inte lång tid innan han lät bli granen.

• Skärgårdsfru

Köp fyspray och spraya granen, speciellt glittret med. Det går att köpa på stormarknader och djuraffärer. Det är ett dressyrspray med en lukt som katterna inte tycker om och kan heta lite olika, fy, stop, gett off och andra namn.

Stäng dörren till det rum ni har granen i de stunder ni inte är där, tex. på natten. Detta för att han inte ska sätta i sig något mer för det är farligt att få i sig glitter som kan skada hals-mag-tarmsystemet. 

Så fort ni ser att han är på granen säger ni bestämt nej eller fy och sprutar vatten på honom med en vattenflaska. Detta får ni säkert upprepa flera gånger. och ni måste alltid säga ifrån skarpt varje gång. Ge inte upp även om det är tålamodsprövande.

Förmodligen hjälper det att bara spraya fyspray men om det inte skulle hjälpa helt så kan du göra såhär Som någon nämnde så kan ättika utstpätt i vatten också hjälpa.

Jag som trodde jag ägde 8 katter har insett att det är dom som äger mig!
Svar på tråden Katt som äter upp julgransglittret.