• Anonym (Rädd!)

    Någon som haft hjärntumör?

    Vilka symptom får man?
    Hur behandlas det?

  • Svar på tråden Någon som haft hjärntumör?
  • Anonym

    Min pappa har det.
    han är yr,ser dåligt, ont i huvudet osv..

  • Anonym (Rädd!)

    Ok, är han yr HELA tiden eller bara ibland?

  • Anonym (Rädd!)

    Går det att bota hans cancer?

  • emmser

    Min ex-man hade det.
    Hans personlighet ändrades totalt + att han hade migränliknande huvudvärk och kände sig allmänt dålig.

    Men just när det gäller hjärntumör så beror det så mycket på var någonstans i hjärnan den sitter. Det går inte att säga exakt vilka symptom man får, eller vilken behandling som krävs. Men det man väl alltid försöker göra är väl att operera bort den, eller behandla ner storleken på den om den inte går att operera.

  • Anonym

    Nä inte hela tiden...
    Just hans tumörer går inte att bota, dom han har sitter på nerver på hjärnan vilket göratt om dom skulle ta bort dom så skulle han kanske förlora synen,hörseln eller något annat istället..
    Han har tagit bort ganska många tumörer ändå och nu senast även ögat, säger inte det för att skrämma upp dig..
    Hans är godartade, men blir ju på nåt sätt ändå elakartade då dom sitter ¨på ett sånt ställe där dom inte har plats att växa till den storlek som dom annars gjort om dom tex satt i magen eller så..
    Har du hjärntumör?

  • Anonym (Rädd!)

    Tack emmser..


    Var ska jag vända mej för att få reda på om jag är sjuk? För något fel är det..

  • Anonym (Rädd!)

    Vet ej! Men har sån hemsk yrsel och synrubbningar, minnesförlust bitvis, trött så in i norden..

  • emmser

    Börja med att vända dig till Vårdcentralen om det inte känns akut, annars åk upp och sätt dig på akuten. Men ge dig inte förrän du blir ordentligt undersökt!

    Min ex-man blev hemskickad från vårdcentralen med beskedet att alla prover såg bra ut,
    när han åkte akut och dom röntgade huvudet så hittatde dom tumören.

    Nu hoppas jag att det inte är så illa med dig, men tyvärr så måste man vara friskt för att orka vara sjuk.

    Lycka till!

  • Tettan

    Jag tycker du ska söka hjälp hos en läkare och berätta om dina symptom och din oro. Har någon i släkten haft det?

    Min pappa hade/har också hjärntumör, ungefär samma symtom som du. Den satt/sitter på synnerven. Hans tumör opererades först så mycket som gick, sen fick han protonstrålning, en relativt ny form av strålning som är väldigt exakt, och då strålade de bort den så mycket det gick utan att skada synnerven. Den lilla tumör som nu finns kvar växer så sakta att den troligen inte kommer att behöva behandlas under min pappas livstid.

Svar på tråden Någon som haft hjärntumör?