• giz den allsmäktige

tradera.. billigt?

hahaha ja jag sitter och fundrar om Tradera verkligen är så billigt eller om folk lider av bud-beroende.

som ex:
    www.tradera.com/auction/Mobiltelefoner/aid_36622483

denna kostar NY 999kr på www.phonehouse.se och budet är redan uppe i 1400kr (utan frakt)
    helt otroligt, fast för säljaren är det ju en hyper bra affär men jag undrar vad folk tänker med.
    samma med POP....... seriöst villken hysteri, folk springer på secondhand och liknande å reor och säljer ut för mega priser.
    visst visst har man ingen POP butik i sin närhet och pront vill ha plaggen men iaf... är det inte smartare att skapa ett kontaktnät och skicka kompisar att handla i butiken?
    visst nu dizar jag inte Tradera helt då man kan fynda oxå men "populära" saker drar verkligen iväg i överpris, saker man kan få för ngn hundring mindre i butik osv.

så den stora frågan: drabbas folk av bud djävulen och glömmer bort att dubbelkolla om det är överpris eller?
    jag blir fachinerad iaf

• Svar på tråden tradera.. billigt?
  • Runguska

Tradera är bra... om man är säljare och har rätt prylar. Själv sålde jag min gala mobiltelefon som jag köpte 2001 för 1395 för över 1500 på Tradera för inte alls länge sedan, någon månad bara. Då var den inte ens i särskilt bra skick, fullt fungerande men repig och så.

Å andra sidan har jag som köpare gjort grymma fynd också så det gäller att hitta rätt mist sagt.

Mitt liv är som den där säcken frimärken jag inte orkar sortera.
  • Miss Lau

Tradera är ett bra ställe att sälja tex pop-kläder på! Men jag skulle aldrig köpa....

Men jag köper mycket barnkläder på Tradera. Märken som av någon konstig anledning inte är populära just där kan man fynda till superbra priser. Har köpt tex Esprit, Mexx och Lego för nästan ingenting.

• stenfalk

Jag har handlat lite på tradera. Dels en del som inte går att få tag på nytt längre och ibland även annat. Men det gäller ju att ha koll på vad sakerna kostar nya. Det rä ju långt ifrån alltid det är billigt. Men ibland kan man göra riktiga fynd.

• Simon03smamma

Det är nog både och tror jag..
    Jag har varit medlem i snart 5 år och förvånas oxå över hur mkt en del betalar för saker som finns billigare ute i handeln..

Men det är tyvärr en del bluff och båg oxå.
    Tex en köpare ber säljare natt få ett fast pris innan och lägger ett skyhögt bud för att ingen ska buda över.
    Anledningen är att köparen behöver/vill ha saken snabbt och köparen tycker säkert att priset är ok och behöver pengarna.
    Så de gör upp sinsimellan innan aukltionen är avslutad.

Då kan det hända att ngn kommer och försöker buda över och kanske då drabbas av buddjävulen eftersom hans bud hela tiden blir överbjudet (av den som lagt det skyhöga budet från början) Det sker ju auyomatiskt på Tradera, du behöver ju inte sitta där och skriva in varje krona utan kan lägga ett högsta bud och budar ingen annan så stiger det inte, men gör ngn det så stiger det...

• giz den allsmäktige

japps samtidigt är det ganska osmart som säljare att ngn hivar in ett mega bud, för om ngn försöker buda över så blir provisionen sky hög.
    (dessutom mot reglerna )

ja mye kul hittar man där ute men samtidigt in i norden bra grejer oxå

• LillaLinan

Nu har jag inte köpt så mkt barnkläder osv på tradera men har däremot kollat endel på TV-spel osv å det kan vara väldiga överpriser på vissa konsoler så visst bör man kolla va det är man bjuder på.

• Tjimtjom

Fast det är inte bara på Tradera, det är samma grej på blocket fast där sätter ju säljarna, enligt mig, överpris på grejerna. T ex såg jag en Babytravel tvillingjogger till salu för 3900:-. Det var en 05:a med liggkorg...liggkorgen kostar väl stax under 1000-lappen, vagnen i sig kostar 3900:- NY. Det som är ännumer irriterande är att nån är så dum o betalar det priset för efter nån dag var annonsen borta. Folk kan ju inte kolla upp priserna innan dom köper grejerna.

Svar på tråden tradera.. billigt?