• Stiletten

Svinigt dyra avgifter för bostadsrätter/radhus

Jag och min sambo planerar att flytta till radhus men varför är avgifterna så dyra? Har även funderat på att köpa marklägenhet (vill ju kunna komma ut i friska luften) då avgifterna är något lägre, men varför ska det vara så förbaskade höga avgifter?

Visst ingår vatten, kabel-tv och i vissa fall garage. Men om man tar ett lån på 750 000 - 1 mille, och sen har en avgift på upp till 7500,-/ månad :O har man ju en boendekostnad på närmare 10 000 kr i månaden. E det klokt? e det klokt (imiterar Sverker från Plus)

Och hus e ju inte tänka på då vi inte har en tillräckligt hög insats (endast 50 000). Nä man får väl sitta här och ruttna bort i en hyreslägenhet, som man för övrigt betalar 6000,- i månaden för. Ni anar väl ingen bitterhet i min röst? hihi

Vad har ni för boendekostnad?

• Svar på tråden Svinigt dyra avgifter för bostadsrätter/radhus
  • Moomin

Men hur kan det bli så högt??? Det låter helt otroligt! Kolla med en annan förening som kanske har lägre avgifter och kolla med en annan bank om de har bättre räntor.

Vi har i dag lån på 800 000 och betalar ca 5000 i mån (avgift 2600 och räntor 2400)...

När vi flyttar till egenägt radhus i februari kommer vi att ha lån på ca 2 miljoner och totala kostnader på ca 7500 (ränta+ driftskostnader)

Att säga att man är en demokratisk kommunist är som att hävda att man är en gravid oskuld.
  • Vilja00

allt beror på var man vill bo, marknaden styr o visst jag är gärna med o spyr någons brevlåda. Det är inte rätt att mer än en lön går till bara boendet och det bara eskalera. Hur sjutton får ensamstående det att gå ihop?! Vilka vardagshjältar!
    Sitter resonabelt själv idagsläget men skulle aldrig i livet sätta mig med en fast bostadskostnad över 10-12 000:-/mån. (med dagens inkomster)
    Man ska ju inte bara överleva, man ska leva oxå - man har bara ett liv.

• Stiletten

Precis Vilja00, man vill ju ha lite över i plånboken också. Jag bor i Malmöområdet och det är klart att det är alltid dyrare i storstadsområdena. Men kollar man på områden runtom Malmö är det verkligen dyra avgifter på radhus.

Jag brukar sitta på HemNet.se och göra lite sökningar då o då, blir jämt ursinnig på de höga priserna.

• jassikan

7500:-/månad - det låter som om det är en ganska ny förening. Månadsavgiften är relaterad till hur föreningens ekonomi ser ut.
    Är föreningen rel. ny har den mycket utgifter för lån på fastigheten etc.
    En äldre förening har ju inte så stora skulder, och då brukar det vara billigare.
    Priset på brf. i sig styrs ju av marknaden.

• Stiletten

Ok, Tack för svaret jassikan. Men i förhållande till månadsavgiften för vatten och kabel-Tv om man bor i ett sk fristående radhus eller i hus/villa, är priserna ändå rimliga?

• Miss Lau

Avgiften beror ju på hur föreningens ekonomi sköts. Har föreningen stora lån och/eller amorterar mycket så ökar avgiften. Skillnade mot en hyresrätt är att det är föreningen som bestämmer avgiften, och föreningen är ju de som bor där!

Vi bor i bostadsrättsradhus men vår avgift är förmodligen lägre än de kostnader vi hade haft i ett motsvarande radhus med äganderätt.

• jummie

Men det finns ju radhus som INTE är bostadsrätter oxå som inte har någon avgift...

• Karro midsommarbrud

Visst kan man köpa hus utan kontantinsats. Det gjorde vi. Vi prioriterar att bo bra med barnen och bo lite dyrare. Flyttade från Malmö till Hjärup utan att ha några som helst pengar att sätta i huset.
    Det går, jag lovar

• Duckan74

Sitter också i Hr och drömmer om att den ska bli en Br så vi har möjlighet att göra några kronor på den nån gång eftersom vi så småningom vill ha hus och Stockholms-priserna är höga.
    Boendekostnaden är hyra på 8834:-, garage för 1200:-, el ca 700:-/kvartal.

• Jontes mamma

Oj, var bor ni eftersom bostadsrätterna är så dyra? Jag bor i en liten stad i Östergötland. Här kan man få tag på en femma, bostadsrättsradhus för 25000: och då är månadskostnaden ca 6000:- Normalpriset för en bostadsrätt på 3 r&k är ca 150 000:-, men då är månadsavgiften väldigt låg.

• Nattönskan

jag sitter just nu i en hyresrätt som till våren antagligen blir våran bostadsrätt om vi väljer att köpa förståss då men det känns inte helt fel...
    Bostadsrättshus är grymt dyrt verkar det som. Vi har tittat på ett 180 000 i insatts + 6100 i hyra... +värme,vatten, el... uscha mig vilka pengar...

• gbgumman

Vet hur det är lån på runt 450 000 och avgift på 8000. Vi betalar cirkus 10 000 i månaden . Men vi kollade runt mycket i området och det hamnade nästan alltid på samma oavsätt om vi valde villa radhus lägenhet. Vi vill bo i förening och det blev radhus för oss.

• gbgumman

Det behöver inte bero på föreningen sköter ekonomin. Men det beror på föreningens ekonomi. I vår förening går vi med kraftig vinns men inte tillräckligt för att sänka hurorna men vi kommer inte behöva höja . Vi får hoppas på inflationen.

Svar på tråden Svinigt dyra avgifter för bostadsrätter/radhus