Allergisk mot mjölkprotein - kan man äta mjölk i uppvärmd mat då?
Hej
Är det nån som vet om man kan äta mjölk i mat om man är allergisk mot mjölkprotein? För visst är det så att mjölkproteinet förstörs när det upphettas?
Nån som vet?
Hej
Är det nån som vet om man kan äta mjölk i mat om man är allergisk mot mjölkprotein? För visst är det så att mjölkproteinet förstörs när det upphettas?
Nån som vet?
Jag vet inte helt säkert, men när min son hade kolik trodde man att det var mjölkproteinet han var överkänslig mot och då skulle jag undvika mjölkprotein helt, in till minsta lilla tillsats. Så då spelade det ingen roll om det hade varit upphettat...
Och det hjälpte iallafall för oss!
Är det samma problem ni har?!
Ja det är det. Vår son har magknip och gråter väldigt mycket. Har väldigt svårt att vara nöjd när han är vaken och man måste bära på honom jämt.
Jag har provat i 4 dagar helt utan mjölk än så länge utan att det verkar ha hjälpt.
Hur snabbt märkte ni att det hjälpte?
Får han i så fall inte äta mjölk under en lång tid framöver heller? Alltså när han själv äter sen.
Vår son är 1 månad.
nej han skall ju då absolut ha helt mjölkfri kost! mjölkproteinet förstörs ej av uppvärming. Då hade det ju varit väääldigt lätt för oss med mjölkallergiska barn och man hade ej behövt ersättningar
Det finns massor av produkter som idag är soja- ellr havrebaserade som går att användas istället för mjölk och grädde. Min familj märkte ingen större skillnad när vi var mjölkfria några månader. Vill dock varna för viss buljong, redningar och andra saker man absolut inte tror är mjölk i där det faktiskt förekommer. Läs på allt!
Hoppas det hjälper.
Larven:
Vi började med helt komjölksfri kost när Isac var
2½ vecka. Till mig sa dom att jag skulle märka skillnad efter 5-7 dagar. Jag tyckte att det bara blev ytterst liten förändring efter en vecka men valde att fortsätta ändå och efter ca 1½ vecka var det STOR skillnad så det kan ta lite tid, ge inte upp!! En annan tjej här på FL hade det likadant, att det tog längre tid innan hon märkte skillnad!
Jag var jättepetig med vad jag åt, det är ju värt allting bara det funkar!
Man får läsa jättenoga på innehållsförteckningarna. Har du fått en lista på allt som är mjölk (det finns så många olika benämningar tex kasein, vassle osv) Annars har jag en sån lista om du vill ha!
När Isac var 10 veckor införde jag lite försiktigt mjölk i min kost igen och ökade sakta under några veckor och det gick jättebra! Sen har det inte varit några problem alls, båda han och jag äter som vanligt!!
För det flesta komjölkskänsliga spädbarn så försvinner det vid 2-3 månaders ålder och man märker aldrig något mer!
Tack för alla tips!
Smulan76:
Jag hoppas att vi också kommer att märka skillnad snart. Du har gett mig hopp om det. Jag kommer absolut att försöka i 2 veckor innan jag ger upp.
Tänk om vår lilla plutt kunde få slippa dessa smärtor. Han blir ju alldeles förstörd och gråter hejdlöst
Tack