Efterrätt till förlovningsmiddag
Jag och min sambo firar förlovningsdag snart och menyn är istort sett bestämd, nu behöver jag tips på vad vi kan äta för smarrig efterrätt, kom ihåg frukt är INTE godis :). Snälla, kom med tips och idéer till mig.
Jag och min sambo firar förlovningsdag snart och menyn är istort sett bestämd, nu behöver jag tips på vad vi kan äta för smarrig efterrätt, kom ihåg frukt är INTE godis :). Snälla, kom med tips och idéer till mig.
Gino! Det är så gott! Med massor av riven vit choklad och vaniljglass.
Jag har ett recept från arla som jag bara måste prova på så fort jag kan!
Vit kladdchokladtårta ca 16 bitar (ok lite mkt för två kanske...men det går väl alltid ner!).
250 g vit choklad
200 g smör
3 ägg
2 1/2 dl strösocker
2 msk konjak
2 dl vetemjöl
Glasyr:
150 g vit choklad
1/2 dl vispgrädde
Florsocker
Sätt ugnen på 175 grader. Hacka chokladen. Smält smöret i kastrull, ta bort från värmen o tillsätt chokladen. Rör om tills den smälter. Vispa ägg o socker poröst, rör i choklad, konjak o mjöl. Häll smeten i en smord o bröad form med löstagbar botten, ca 24 cm i diameter. Grädda i nedre delen av ugnen 30-35 min. Låt kallna o ställ i kylen. Glasyr: Hacka chokladen. Koka upp grädden, ta den från värmen o rör i chokladen tills den smälter. Låt glasyren halvstelna ca 5 min i kylen. Bred den över kakan o låt stelna i kylen. Sikta över florsocker!
oj, glömde att den ska serveras med grädde o exotisk frukt!
Hemgjord romglass... (brukar finnas recept på romrussinglass, men jag hoppar över russinen själv).
sötnos: det lät verkligen jättesmarrigt med vit chokladtårta, har fått lita av mani på vit choklad sista tiden så det var ju verkligen passande, och jo, nog går det alltid ner :)
mer mer...
Lägg frysta jordgubbar och skivad banan i en form (tex. pajform)
Ös över massor med riven vit choklad och ställ in det i ungnen. När chokladen smällt och fått lite färg serverar man med vaniljglass. Hur enkelt som helst och hur gott som helst!!!
Vad ska ni äta i övrigt då? Jag tycker det är trevligt när efterrätten kompletterar resten... t ex fruktig och lätt efterrätt efter en stek med potatis, mäktig chokladmousse efter någon lättare huvudrätt med t ex räkor.
Mycket vit choklad innan, och jag fortsätter. VIT CHOKLADMOUSSE-det är det godaste och mest romantiska jag vet (kanske mina egna minnen) Mitt tips!!