ketoner i urinet?
ja, vad betyder det när man har ketoner(visst heter det så?) i sitt kiss?
ja, vad betyder det när man har ketoner(visst heter det så?) i sitt kiss?
puffi puff!
är så nyfiken!
att det är "förgiftat". Tex om man legat högt i blodsocker en längretid så får man ketoner, man kan oxå få det om man svälter sig själv
Insulinbristen som uppstår leder i sin tur till att sockret stannar kvar i blodet och blodsockernivån stiger. Samtidigt ?svälter? cellerna eftersom de inte får någon energi från sockret. Cellerna tar i stället sin energi från kroppsfettet. När fett förbränns i stor omfattning bildar kroppen en typ av syror som kallas ketoner. Ketoner blir skadliga för kroppen om det blir för mycket. Man kan då drabbas av syraförgiftning, så kallad ketoacidos. Det är ett akut tillstånd som kan vara livshotande.
aha..då vet jag! tack!
Jag har hört att man kan ha det om man druckit för lite vatten.
alltså har man ketoner i urinen har man oftast diabetes
Ketoner uppstår i urinen när kroppen är inställd på svält. Jag fick gå på svältkost inför en magoperation jag gjorde nyligen. Jag fick bara dricka näringsdryck(typ Nutrilett). För att bevisa att jag intefuskade fick jag lämna urinpro. Fanns det ketoner i urinen så hade jag inte fuskat. Det fanns massor!
Vad just själva ketonerna är för nåt vet jag tyvärr inte.
Jag har hört att det kan bildas ketoner i urinen vid vissa bantningskurer också.
det var min kompis som hade det när hon var gravid och spytt i typ två veckor..såg det i hennes journal från sjukhuset..!
oj! diabetes? men det borde dom väl ha skat till om på sjukhuset om det var sp i hennes fall?
vad är ketoner hur det ser ut nyfiken
hur själva ketonerna ser ut har jag ingen aning om!
men hennes kiss såg ut som väldigt stark morotsjuice!
ketoner syns inte det finns i urinen och man ser att någon har det på en "kisssticka"