• Anonym (bortskämd?)

Min mamma är så snål..

Nu är det så att jag är gravid och min "kära mor" är glad över det men verkar ändå veta begränsningen av hennes lycka. Jag studerar fortfarande, men blev nyligen av med mitt studiebidrag pga att jag är deprimerad, pluggat hemma istället, och inte fått ihop tillräckligt med procentull närvaro. Jag lever alltså på 0,00 kronor i månaden fram tills att min föräldrapenning kommer. Jag har varit tvungen att bo hemma eftersom jag aldrig skulle ha råd att ens dela en lägenhet med min pojkvän med mina ynkiga 1050 kronor i månaden.

Nu iallafall så har jag en tid för köns-UL som kostar pengar såklart, 260 kronor om 2 dagar. Min farmor har lovat mig 1000 kr ifall jag hjälper henne att flytta, och jag får pengarna i förskott på lördag, då hon får pengar. Så jag bad min mamma om ett lån tills dess, alltså 2-3 dagar kan man säga. Hon sa blankt nej och att jag inte kunde "simma i lyx" och gå på ultraljudsundersökningar eftersom jag inte har några pengar alls. Jag förstår vad hon menar, att jag ska börja ta ansvar för mig själv och min ekonomi - men tro mig jag pluggar ihjäl mej för att hinna ifatt det jag har missat i skolan och försöker verkligen få tillbaka mitt studiebidrag. Jag har frågat kompisar, min pojkvän, alla jag känner om de har pengar att låna ut. Jag brukar aldrig låna pengar men de få gångerna jag har gjort det har jag betalat tillbaka på en gång + att jag ALLTID säger ja till att låna ut pengar.

Jag kan inte hjälpa att känna att min mamma är en j*vla häxa som inte kan låna ut pengar i 2 dagar, hon kommer inte ens att sakna de dryga 250 kr de två dagarna. Har haft raseriutbrott och jag känner bara att "allt är förstört" eftersom jag fick den här tiden för lite dryga 4 månader sen och inte har tid att vänta på att en ny tid blir tillgänglig. (Jag har inte fått studiebidrag på 4 månader och levt utan pengar ska tilläggas)

e hon snål eller är det bara jag som e bortskämd?

• Svar på tråden Min mamma är så snål..
  • Bonanza

Det är rätt bortskämt att vilja ha pengar till en totalt onödig sak, ja. Ett läkarbesök hade varit en annan sak.

All I want for christmas is... a Loganbot!
  • Ylwis

Tycker du är lite bortskämd. boka om tiden istället. tills du får pengar!

Sen så kanske det är en ide att sluta plugga och börja jobba tills barnet kommer så du får dig ngn ekonomi och kan skaffa dig ett eget hem.

Förstår din mamma när hon säger nej, hon gör det för att du ska förstå och lära dig att hon inte alltid finns där och kan hjälpa dig med pengar.

vilken  ålder har du? har du jobbat ngt innan du började plugga så du har ngn SGI grundande inkomst?

Mamma till Alvyn 051015
  • nublu

Om du och din pojkvän vetat om i fyra månader att ni har en kommande utgift på 260 kr så har ni haft gott om tid på er att gemensamt lägga undan till den. Det är så det funkar att vara vuxen, liksom.

Som vuxen får man inte förskott på lönen för att man struntat i att lägga undan av tidigare löner till kommande planerade och oplanerade utgifter. Det är säkert av den anledningen din mamma inte vill låna dig några pengar. Fast det är opedagogiskt av henne att inte säga det.

Som förälder vill man sitt barns bästa trots att det gör en mäkta impopulär hos barnet. Men att vara förälder är inte att vara kompis, det är att visa hur det går till i det verkliga livet.

Be att få en ny tid för UL eller be att få en räkning från sjukhuset.

• Anonym (bortskämd?)

Jag respekterar era åsikter, men jag inte känt barnet på ett par dagar så jag skulle ändå ha bokat en tid för att koll att h*n lever. Vad jag tycker enligt mitt omdöme är att jag inte saknar 250 kronor i 2 dagar när jag vet att jag får tillbaka de faktiskt.

Jag har inte bett henne om en enda krona när jag varit hungrig eller när min klass ska ut och äta på resturang på luncherna och jag har fått suttit bredvid och kollat på.. vår familj är ganska välbärgad och jag är van att få som jag vill.. så därför blir jag hemskt arg och besviken när jag inte får som jag vill.

jag kan inte boka om tiden, har ringt och de har inga andra tider innan bebben föds.

• April Mamma

Jag tycker inte att du är bortskämd...förstår inte varför din mamma inte vill låna ut...eller varför hon inte ens kan ge dig dom ynka 260 kr..du simmar väl knappast i lyx med din nuvarande inkomst...

• Ylwis
    Anonym (bortskämd?) skrev 2006-12-12 18:52:55 följande:
    Jag respekterar era åsikter, men jag inte känt barnet på ett par dagar så jag skulle ändå ha bokat en tid för att koll att h*n lever. Vad jag tycker enligt mitt omdöme är att jag inte saknar 250 kronor i 2 dagar när jag vet att jag får tillbaka de faktiskt.Jag har inte bett henne om en enda krona när jag varit hungrig eller när min klass ska ut och äta på resturang på luncherna och jag har fått suttit bredvid och kollat på.. vår familj är ganska välbärgad och jag är van att få som jag vill.. så därför blir jag hemskt arg och besviken när jag inte får som jag vill.jag kan inte boka om tiden, har ringt och de har inga andra tider innan bebben föds.

ja men  då är det nog dags att tänka efter om nu du är van att ha penar omkring dig. du åste jobba och lägga undan, skaffa dig ett eget liv, ett eget hem. din mamma är inte snål men hon kanske vill få dig att tänka efter.

Man får välja här i livet och iom att du varit gravid ett tag har du ju kanske kunnat lägga undan lite och  din pojkvän antar jag är fadern till barnet och då kanske han kan betala för han ska väll vara med?

Mamma till Alvyn 051015
  • Bonanza
    Anonym (bortskämd?) skrev 2006-12-12 18:52:55 följande:
    vår familj är ganska välbärgad och jag är van att få som jag vill.. så därför blir jag hemskt arg och besviken när jag inte får som jag vill.

jag kan inte boka om tiden, har ringt och de har inga andra tider innan bebben föds.
    Det första du skriver stämmer rätt bra. Du är van att få som du vill. Men du måste förstå att du ska ha ansvar för ett barn nu, du kan inte vara ett barn själv. Om du är orolig för barnet får du ringa akuten och åka in, det är gratis.

Om du inte kan boka om tiden får du helt enkelt vänta tills barnet föds för att få veta könet. Det är ett lyxproblem.
    All I want for christmas is... a Loganbot!
  • Alderia

Som andra redan påpekat: Varför i himlens namn har du inte sökt jobb istället för att leva på dina föräldrar? Du ska själv bli förälder nu - det är med andra ord dags att växa upp lite.

Den blivande pappan har väl förhoppningsvis någon form av inkomst. Borde inte HAN vara den du vänder dig till gällande pengarna istället för din mamma?

• danitra

Men om du är orolig för barnets hälsa så kan du ju gå igenom MVC och förmodligen få ett UL gratis. Dock kan du inte begära att få se könet.

Rätta mig grammatiskt om du vill - jag vill utvecklas!
  • yumaa

du kan ju be dem skicka en räkning hem på det du ska betala.. det tar mer än 2 dagar.. man brukar kunna betala sen väl

Svar på tråden Min mamma är så snål..