• MiReDe

Öroninflammation

Hur vet man att man har öroninflammation? Och är det vanligt som vuxen att få det?

Jag har aldrig haft det. Har ont i öronen, men inte så ont som jag tror att det ska göra som vid öroninfl., som man har hört. När jag trycker på öronen så gör det jätteont.

Börjar nog bli sjuk. Har ont i huvudet, sedan ett antal dagar tillbaka. Idag fick jag ont i öronen och halsen. Ilar till ibland i öronen som känns ner i halsen. Förrut när jag vart förkyld (bara vissa gånger) så har det kliat i öronen, inte gjort ont. Jag kan inte göra rent med tops, för då ömmar det till så att hela jag hoppar till. Om jag har så imorgon, borde jag ringa VC och kolla upp det då?

Känner mig löjlig, men jag har aldrig haft öroninfl. Och är aldrig sjuk heller för den delen. (förutom förkylningar då).

• Svar på tråden Öroninflammation
  • Temugg

Låter som att du har vätska bakom trumhinnan som i sin tur kan orsaka öroninflammation. Pröva med nässpray och ta en extra kudde ikväll så att du ligger högt med huvudet (så att vätskan lättare kan rinna ner igen). En liten bit vitlök inlindad i lite bomull kan du stoppa i örat kan hjälpa till också!

• Temugg

Tänkte svara på dina andra frågor också... Jo, man kan få öroninflammation som vuxen men det är inte lika vanligt som när man är barn. Om det "bara" rör sig om vätska bakom trumhinnan (vilket gör att den inte kan vibrera som den ska, den kan också bli röd, svullen och bukta inåt pga vätsketrycket) får man oftast ingen annan behandling än just nässpray. Det är först när det blir en riktig inflammation som man går in och behandlar med penicillin.
    Försök låta bli topsen i örat, den irriterar nog mer än den gör nytta! Vet att det är svårt...

• MiReDe

Tackar för att du tog dig tid och svarade
    Trodde man skulle ha lock för öronen då om man hade vätska i dom? För det har jag iaf inte. Igårkväll tjöt det i dom bara, ett under att jag lyckades somna

Ingen feber heller. Tempen ligger väl på 0.4 grader mer, men det kan den ju göra ändå på kvällen?

• Temugg

Varsågod, glad att kunna vara till någon hjälp!
    Du behöver inte få lock för örat men det är heller inte ovanligt. Vätskan sitter på insidan av trumhinnan och kommer från näsan, så försök att inte "dra in" snuvan för då är det upp till öronen den kommer. Den kommer delvis dit också då du snyter dig, vet egentligen inte om det är bäst att snyta sig eller låta bli... Kör som sagt med nässpray, och var inte rädd för att gå liiite över den rekommenderade dosen.

Tjut i örat känner jag inte riktigt igen i ditt läge men det är en del år sen sist (som tur är...).

Tycker också att febern borde vara lite högre för 0,4 grader kan väl som du säger räknas som normal kvällstemperatur.

En sista sak också! Låt bli att dricka mjölk!!! Man har kommit på att det finns ett samband mellan öronont och mjölkdrickande. Det är något med bakterierna i mjölken har jag för mig (står kanske i min presentation), men jag har själv undvikit det för mjölken är slembildande vilket leder till tjockare snuva som är svårare att få ut och lättare hamnar i örongången!

Hoppas du mår bättre i morgon!

• MiReDe

Tackar igen...men jag är inte snorig
    Ingen feber
    Bara ont i huvud, öron och hals...tyvärr.
    Tempen ligger på 36,9 grader (Brukar ligga på 36,5...fast jag känner mig febrig )

Kanske är man ett orginal då då
    Håller det i sig imorgon så får jag väl ringa

Tack och bock!

Svar på tråden Öroninflammation