• Polkagrisen

Vad tycker ni om vaggor?

Hej på er!
    Vi har blivit erbjudna att få en hemsnidad vagga i present till bebisen och undrar om någon av er har någon erfarenhet ang vaggor?
    Hur länge ligger barnet i vaggan? Är det bättre med en vanlig säng, eller vad säger ni? Jag tycker personligen att det är jättesött med vagga men vet inte om det är så praktiskt??
    Kram P

• Svar på tråden Vad tycker ni om vaggor?
  • MalinI

Jag skulle aldrig köpa vagga... Men har lånat till bägge barnen. Nelly tyckte inte alls om den. Lucas trivdes i en månad i vaggan. Sen var det bara att lämna tillbaks..

Gulligt men opraktiskt.

• Tin o Trolls mamma

Jag tycker det är gulligt, men bebisen växer ur dem så fort! Jag tror att min son låg i släktens "arvevagga" i ca en månad, sen var han för stor! Det är bättre att lägga pengar på en stabil och stadig spjälsäng, tycker jag.

Det är klart, får ni en vagga gratis och den är lite större och stadig så är det ju mysigt för en del bebisar att vaggas till sömns.

Ekorren.

• Vågen

Detta är mitt första barn, men ni bekräftar mina misstankar vad gäller vagga.... Jag hade planerat en spjälsäng från början, men nu visar det sig att min sambos pappa fått för sig att vi hemskt gärna vill ha deras vagga... Vet ärligt talat inte hur det gick till! Så nu måste vi ta den. Det känns nästan bara onödigt då jag inte ens tycker vaggor är speciellt söta eller att vi har speciellt mycket plats när den inte kan användas längre. SUCK! Några med positiva erfarneheter kanske kan få mina negativa tankar att försvinna?

• Anette

Jag är ute och leter efter en vagga till min 3:e. Jag kände att spjälsängen var för stor, bebisen försvann i den "stora sängen". Och även om jag bara kan ha en en månad, eller lite längre, så kan jag ju spara den till nästa i familjen som skall ha.

• MammaHela

Jag hade en vagga till dottern när hon föddes och så kommer vi att ha vagga till den nya bebisen som kommer i mars.
    Den vaggan gjorde min morfar till min dotter och den är lite större än vanliga vaggor..
    Jag tycker att det är mycket bättre med vagga den första månaden eller de första 2 månaderna.
    Spjälsängarna är så stora och bebisarna är vana att ha det trångt. Nova sov mycket bättre och lugnare i vaggan eller i liften till vagnen än hon gjorde om man la henne i spjälsängen.

• Peppe72

Vi ska köra med min gamla vagga från -72 så länge det går, vet ios inte om barnet vill ligga där, men vi testar. Har hört om folk som har spjälsängen i rummet och vaggan vid tv:n men jag tycker det är antingen eller......

• Jossebell

Jag älskar vaggor. Men eftersom jag är från norrland så råkar jag alltid ut för dem som är "fel medad" dvs barnet gungar huvud/fot och inte sida/sida. (hoppas ni fattar) Detta gör att när barnet kravlar sig fram för det vill ligga mot ett hörn så lutar de neråt och således ligger fötterna högre än huvudet. MEN nu ska ju barnen ligga på rygg så då kanske det blir andra ljud i skällan. Vi använde vaggan tills dottern blev så stor att hon började kravla sig upp och det fanns risk att hon inom en snar framtid skulle kunna trilla ur.
    Så till "problemet" med att barnet drunknar i spjälsängen. TIPS! lägg barnet på tvären och dela av sängen med tex ett ihoprullat badlakan. Då kan du även använda den andra delen för blöjbyten på natten eller kanske för förvaring av ett ombyte kläder/amningsinlägg. Ja ni fattar!

• Mandy

Min dotter låg i en ganska så stor korg i 4,5 månader. Hade dock skaffat en vagga om jag vetat hur gärna hon tyckte om att bli vaggad. Dock kan man ju sätta vaggfötter på spjälsängen. Enligt min mening är spjälsängen lite för stor till att börja med fast man kan ju bulla upp med kuddar så det blir mysigare för den lilla.

• nile

Hej! Min bebbe ska ha samma vagga som jag låg i när jag var liten. Min pappa har gjort den, så alla mina syskon har legat i den. Den är riktigt fn, jag hade ingen aning om att pappa var så duktig på att snickra .
    Jag har spjälsäng oxå hemma om h*n inte skulle trivas i vaggan, men vem skulle inte trivas i den !

kram

• Baronessan

Vår lill* skrutt ska sova i samma vagga som jag nanade gott i som nyfödd. Visst, vaggan går inte att använda särskilt länge, men den är fin och alla släktens barn från 1974 och framåt har sovit gott i den första en-tre månaderna. Fördelen med vår vagga är att den är på ben så man slipper böja ryggen för att plocka upp barnet. Jag är helt klart för vaggor, tycker de är fina!

• Mirva BF 040406

Vi väntar vårt 1:a barn och har precis fått låna en släktvagga från 60-talet. Själv tygger jag att vaggorna verkar väldigt gulliga, sen så vet man inte om bebisen trivs i den eller inte.... då får man ju köpa en spjälsäng i så fall... en vagga kan man använda bara ca 4-5 månader beroende på hur rörlig bebisen är... Vi kommer att köpa en riktig spjälsäng (vill ha Brios lux-säng) så fort vaggan inte fungerar längre. Men om ni får en vagga GRATIS så skulle jag absolut ta emot den!

• MansonDust

Man kan ju ha vagga den första månaden eller så men sen när barnet börjar röra sig mer är det säkrast med en spjälsäng.

• MaDdO

Vår son låg i en vagga som min pappa tillverkade till min bror och som sedan jag och många andra barn legat i! Han använde den inte mer än när han sov middag på dagen och kanske bara en månad eller två, men får ni vaggan så tycker jag att ni skall tacka ja! Kan juh i er familj bli lite av en familjetradition att alla barnen skall ligga i vaggan när de är små? :) Just nu ligger min brors första bebis och snusar i samma vagga!

Svar på tråden Vad tycker ni om vaggor?