• mira83

Rädd för att dö under förlossningen+ PÅ

jag är rädd att jag kommer inte klara förlossningen
    kropsligt.Hörde att det är enorm ansträngning f
    ör kroppen.????
    Är i v20 samtidigt som jag har enorm ångest,då känner mig så svag i kroppen,hjärtklappning,känsla att jag kommer att du.f
    Det är jätte jobbigt att känna så.

• Svar på tråden Rädd för att dö under förlossningen+ PÅ
  • Demona

Jag var också jätterädd för att dö under förlossningen. Jag gick upp 44 kilo under min graviditet och kroppen kände av det ordentligt. I slutet kändes det som hjärtat skulle ge med sig. Dessutom skrämde läkare upp mig och sa att ifall jag gick upp mer i vikt så kunde de inte rädda mig ifall jag började kräkas under ett eventuellt kejsarsnitt eftersom båren inte gick att tippa då. Min förlossning slutade givetvis med ett akut kejsarsnitt och jag trodde min stund var kommen, men jag lever ju idag De har otroligt kompetent personal på förlossningen så det kommer gå bra ska du se! Jag tror många är rädda för att dö, du är inte ensam. Varför oroar du dig?

• zazla

Oj...vet inte vad just jag ska säga för att du ska lugna ner dig. Du kanske skulle gå på aurora-samtal? Jag hade en helt fantastisk förlossning och det enda jag kan säga är att ingenting kommer som en överaskning, det trappas upp långsamt hela tiden så du får inte JÄTTEONT helt plötsligt, du hinner vänja dig. Jag kan inte täkna mig en enda gång under hela förlossningen som jag "hade tid" att få riktig panik faktiskt. Man har fullt upp med annat.

Tänk på hur många kvinnor som föder barn varje dag. Jag tror att ytterst få dör av smärta och ansträngningen. Och du kommer att vara på ett sjukhus så de har stenkoll på dig. Läs gärna min förlossningberättelse, den finns i min blogg och är väldigt positiv.

Lycka till Och be din bm om råd, det är det hon är till för

• Jungfru1985

jag var oxå super nervös under den tiden.men kände mig mognare ju närmare d kom..ville ha snitt men sa d aldrig utan d gick så fort allting sen..ida e ja gla över att ja vågade.. Svårt att veta vad jag ska säga..bara lycka till och försök att prata me ngn om det som har erfarenhet inom området..kram

• Catzzy

När din BM och du skall diskutera din förlossning så be om att få reda på vad det finns för smärtlindringar och i vilket skede dom kan sättas in. Dö av smärta kommer man aldrig att göra för så stenkoll borde förlossningspersonalen ha. 

Mitt första barn födde jag på ca 2 timmar, från att det startade och tills han kom ut. Jag hade inte en chans med att få någon smärtlindring förrut lustgas. Men det fungerade väldigt bra för mig ändå bara med det. Födda barn är ingen dans på rosor, det gör ONT men i de onda får man en styrka att klara av det.

• Makenzi

Mira83: Vill bara skicka dig lite lugnande info...rent statistiskt är sverige ledande (i hela världen)inom förlossningar och att ta hand om våra födande kvinnor, samt vård av barnen. Det säger en hel del

Du kommer fixa detta=)

STORA KRAMAR!!!

• Yoko

Be att få hjälp mot detta. Det borde finnas någons osm kan ta sig an din rädsla innan förlossning. Hör med din Bm eller kurator eller psykolg på din kvinnoklinik. Det finns hjälp att få om man känenr sig rädd och orolig!

• Puffy75

Jag läste boken innan du föder med Anna Wilsby. Gör att man fokuserar på målet, att få ut bebisen. Förlossningen är vägen dit och inte ngt hemskt, men visst det gör attans ont! Men efter ett par veckor kan man inte minnas smärtan, man lär väl komma på det när man ev ligger där igen!

• Filifjonkan1

vet hur d känns, men jag lovar dej...den tanken dyker upp för alla som ska ha barn, skit jobbigt att sitta o tänka :.Jaha nu är det vara 19 veckor kvar tills jag kanske dör...!

Försök att tänka: åhh om 19 veckor kommer min älskade bebis till oss.
    O att säga att det inte kommer att göra ont kan nog ingen säga...det gör skit ont o när du ligger där kommer du att tro att du ska dö men....jag säger bara ett ord EPIDURAL!
    Lycka Till! o gott nytt år

Svar på tråden Rädd för att dö under förlossningen+ PÅ