• Stina25

Hur födde ni era tvillingar?

Hej!
    Vi fick veta i måndags att vi väntar tvillingar. Tusen frågor bubblade upp direkt, samtidigt som vi blev mycket chockade. Vi var inte alls beredda på detta. Ingen av oss har tvillingar i släkten..

En stor fråga som jag grubblar på är själva förlossningen. Vi har en dotter som är 2,5 år nu. När hon föddes gick allt hur bra som helst. Jag vill gärna ha en vaginal förlossning, men hur fungerar det med tvillingar? Hur har det gått för er? Hur har ni fött era tvillingar?

En annan oro som gnager mig är om de ska komma för tidigt. Hur vanligt är det att man får vara kvar på bb en längre tid efter förlossningen?

Oj, oj så mycket frågor och funderingar jag har. Hoppas att ni vill dela med er av era erfarenheter.

/Stina25

• Svar på tråden Hur födde ni era tvillingar?
  • cilis

hej
    mina tvillingar föddes med kejsarsnitt.... men jag känner  2 till som har tvillingar och de födde vaginalt....

mina tvillingar föddes i v 33 och deras tvillingar föddes i v 37 resp 40+3...
    jag låg kvar med mina tvillingar tills de kunde äta ordentligt själv.

mvh c

• emmelli

Hej! Min syster (tessan80) födde sina tvillingar vaginalt i vecka 40+3. Allt gickjättebra, så jag tror inte att du behöver oroa dig!

• emmelli

Grattis till twinsen förresten!

• buslings mamma

grattis till tvillinggraviditeten, kännde precis som dig när jag fick reda på att vi väntade tvillingar...hade hört så mycket negativt. Men jag födde dom vaginalt efter en kanonsmidig graviditet på 38 veckor då jag bad om igångsättning orkade inte va gravid längre.....
    blev kvar på BB/neo i en vecka då pojken hade blivit lite klämd så amningen inte funkade.... men annars gick det bra allt.
    Så lycka till.

• Viran

Jag födde mina tjejer vaginalt v. 30. De va ju rätt små så vi fick stanna 7 veckor innan vi kom hem. Genomsnittet för tvillingar är att födas v. 37, så de allra flesta kommer inte så himla tidigt. Om man klarar över v. 32-34 så brukr man kunna åka hem efter ett par veckor, beroende på vilket skick barnen är.
    Oj jag glömde ju det viktigaste: Supergrattis!!!!!!

• Loppan2

Mina föddes med planerat snitt V.38. Var också liksom du orolig för att dom skulle komma förtidigt men de flesta jag har träffat som har tvillingar har gått 35-40 veckor. Försök njuta av att du ska få tvillingar (hade lite svårt med det själv i början....) och ta hand om dig så gott du kan så kommer allt gå toppen.

JÄTTEGRATTIS!!!

• Mamma till Julius  Anna och Elsa

Grattis till dina 2. Jag födde mina 2 tjejer vaginalt. jag blev igångsatt i v.38+0 för här i Kalmar vill dom inte att man ska gå längre med tvillingar. Allt gick jättebra. På 3,5 timme var båda tjejerna ute och då kom nr 2 med huvudet först. Jag har en son seen innan som var 2,5 när han blev storebror. Vill du fråga något så svara jag gärna.

• Emsingen

Stort grattis!
    Mian erfarenheter av att få tvillingar är enbart positiva. Tänkte precis som du i början samt att mitt första barn bara var runt 1 år när jag blev gravid med dem.
    Visst, det är tungt att vara tvillinggravid. Det var nog den värsta tiden även om jag hade en totalt komplikationsfri graviditet så hade jag ont och det var tungt, särskillt att ta hand om första barnet.
    Förlossningen var supersmidig. Vattnet gick på natten och 4 timmar senare föddes de (vaginalt). Finns förlossningberättelse i min blogg. De föddes dagen för BF så jag gick tiden ut.
    Stort lycka till!!!!

• Lorina

Grattis till tvillingbeskedet!! Mina tjejer ville ut i vecka 34+5, när ena hade stoppat ut en fot så vattnet gick, jag skulle få ryggbedövning och snitt men de klara inte av att lägga bedövningen och hjärtljuden på ena tvillingen försvann så det blev ett katastrofsnitt, och fick sova. Min ena tjej var det inga problem med men tvilling 2 visade sig att hon had omogna lungor så de hamna på neo och hon las i en andningsmaskin sk C-PAP. De skulle ha legat i kuvös men det fanns inga lediga just då. Vi var inskrivna på neo i 23 dagar men de sista veckorna så var vi hemma med stöd från neo. De fick syrgas och sondades den första tiden och de låg på värmebädd, de fick även sola då de hade höga billirubinvärden. Men idag är tjejerna 2 väldigt framåt 2½ åringar. Du kan läsa om förlossningen i min dagbok, min man har skrivit där. Hade jag fått välja så hade jag fött dom vaginalt precis som deras 2 äldre syskon, men jag fick aldrig ett val. Lycka till med dina små och hoppas de stannar längre än vad mina gjorde! Har du funderingar så välkommen in till mig!

• Mammann

Hej och grattis! Vet så väl vilken chock det kan vara och så många tankar som snurrar i huvet!! Det är ju inte detta man trodde!! Jag tänkte först att det här kan aldrig aldrig gå vägen!!!! Har fött stora barn och tänkte att då kommer dessa att ramlaut för tidigt, för de får juinte plats!! Allt gick bra och de fick faktiskt sätta igångmig i v38+2. De var stora för att vara tvillingar, som normala enlingar, men de var alltså inteså stora som Mina enlingar och ramlade inte alls ut för tidigt. Inte heller blev illamåendet eller foglossningen ännu värre, även om de inte gått av för hackor med enlingarna heller.
    Tyckte jag hade en jobbig enling-födseli min första graviditet(Andra graviditetet kom medsnitt) , och kan bara säga att denna tvilling-förlossning var den bästa av alla 3. Gick hur lätt som helst. Finns en förlossningsberättelse på min blogg om du vill kolla.

• Lindzy

JÄTTEGRATTIS Total lycka!!!!
    Mina pojkar kom 38+6,vattnet gick på morronen och fick gå på förlossnigen hela dan och vänta inget hände men kl 01.30 på natten kom ett par rejäla värkar och 4 timmar senare var båda ute........gick sååååååååå himla bra.
    Jag har hört fler som det har gått jättebra för.Läkaren sa till mig innan att det brukar gå fort med tvillingförlossning och de ligger rätt o.s.v för det blir sånt enormt tryck neråt och när nr 2 ska ut så är det ju öppet spår.
    Ha det så bra och Lycka till!

• Linda  78

Grattis!! Jag födde mina vaginalt 1:an huvud och 2:an säte och det gick jätte bra. 26 min mellan dom och 1:an var ute på 2 krystvärkar och 2:an på 3 krystvärkar.

Lycka till och grattis än en gång..

• Linda  78

Glömde skriva att dom föddes i v. 37+1

• 8877

grattis till något mycket stort. mina tvillingar kom v39+5. allt startade av sig själv och jag födde båda den vanliga vägen. jag känner så väl igen mig, först är man livrädd att de ska komma för tidigt sedan tror man att de aldrig ska komma ut.förlossningen gick jättebra, inga komplikationer nr2 kom ut 4 minuter efter. jag stannade 1 vecka på bb men du har ju barn sedan tidigare så om de inte kommer för tidigt behöver du nog inte stanna så länge. graviditeten var jobbig mot slutet eftersom man blir stor. det var lite extra ul och så.lycka till

• Tintan

Stort grattis till dina kommande tvillingar mina föddes i v 38+2 vaginalt har en förlossningsberättelse i min blogg som du kan läsa om du vill, får gärna fråga vad du vill
    Kram Martina

Mamma till tvillingtjejerna Michelle & Emilia & storebror Benjamin
  • Annse71

Jag fick mina i v36+4, vilket var helt ok. Vi var då kvar i 5 dagar på bb, men den långa tiden berodde mest på att ene killen fick gulsot, något de kan få även om de föds senare. Men en barnmorska sa en gång att föds de förtidigt så är det nästan mer regel än undantag att det blir en släng av gulsot och då blir det minst en dag i "solsäng".

Jag var planerad att föda vaginalt pga att det var min andra förlossning och båda låg med huvudet nedåt. Så började också förlossningen, men efter 6 timmar så konstaterades det att ettan låg med huvudet snett så att örat kom först och det gick ju bara inte att få ut honom så. Därför blev det ett akut kejsarsnitt och det gick hur bra som helst!! I det läget när man är så trött och har så ont så tänker man ju bara, UUUUUTTT med dem, jag orkar inte mer och de orkar inte mer heller för den delen. Därför reflekterade jag aldrig över att det blev snitt då.
    Är annars jätterädd för operationer. Men som sagt allt gick så himla fint och snart fick jag mina två små kladdiga killar upp till min kind och då, dååååå var jag så lycklig och det kommer du också vara!
    Stoor kram!

• Mamma t Twins

Grattis Grattis!!!
    Tvillingar är underbart! Mina är snart 4år, och har fått en liten bebi-bror!

Min förlossningsberättelse in min Presentation!

• triss i tjejjer
    ETT  MYCKET STORT GRATTIS!!

Från det att vattnet gick tog det 3 h 17 minuter så var tjejerna ute. De föddes vaginalt huvud/huvud i v.35+4 med bara 5 minuters mellanrum. Leia kl. 04:42 och Nova kl. 04:47.

De fick stanna kvar på Neo i ca 6 dagar för att personalen ville se att de gick upp i vikt som de skulle samt att amningen skulle åtminstone vara på gång.

Länken till förlossningsberättelsen finns i min presentation. Välkommen dit!

Har du några frågor eller funderingar får du gärna skriva i min gästbok...

LYCKA TILL !!
    Jannice - stolt mamma och tvillingmamma till Tindra sep- 03 och Leia & Nova feb -06
  • piffochpuff

Grattis till tvillingbeskedet !!

Jag födde våra tvillintjejer vaginalt i v 39+6. Det startade av sig själv, båda låg med huvudet nedåt och det var den lättaste av mina tre förlossningar.

Lycka till!

• Stina25

Tack för alla svar. Jag känner mig lugnare nu när jag har fått läsa om era förlossningar. Det verkar ju ha gått bra för er alla. Jag hör säkert av mig fler gånger.
    Kram Stina25

Svar på tråden Hur födde ni era tvillingar?