• Anonym (öron)

Kan man tejpa sitt spädbarns utstående öron?

Vill veta hur andra ser på denna sak.

Jag har en fyramånaders son vars ena öra är mer utstående än det andra. Jag tycker självklart som alla andra mammor att mitt barn är sötast i världen, men jag ser ju att det ena örat sticker ut och jag är rädd för att han någon gång i framtiden kan bli mobbad för att han har ett utstående öra.

Till saken hör att när jag ammar så viker sig alltid örat åt fel håll (försöker rätta till sa att det ligger rätt) och när han sover på natten och vänder huvudet åt höger så viker sig örat även då ofta fel.

Jag hade aldrig tänkt tanken på att man kan tejpa öron innan en i föräldragruppen sa att hennes mamma hade tejpat hennes öron på natten när hon var liten pga att de stod ut. Hon sa att hon var väldigt glad för detta.

Så vad säger ni, ska jag låta örat vara eller kan jag tejpa örat på natten utan att bli anklagat för misshandel?

• Svar på tråden Kan man tejpa sitt spädbarns utstående öron?
  • Anonym

1Tejpar öron gör man väl med hundar!

Det brukar dessuom ordna sig när huvudet växer

• Anonym

det gjorde jag med min son, använde mjuk kirurgtejp o han har inga flax idag....

• Emilia Thindra

Ja självklart kan du det - använda bara hudvänlig tejp så

• Baby anastasia

man får väl inte såkallade "flax" öron för det eller!? bara för att öronen ligger vikta då han sover så kommer dem ju inte formas så eller har jag fel?? om han nu är skapat till att ha lite utstående öron så får han ju det(vilket inte är fullt), är han inte skapad till att ha sådana öron så får han ju inte det vare sig hur mycket örat viker sig. eller har jag fel, det där med att tejpa öronen är väl en myt!!

• Anonym

annars går det väll att fixa till med nått ingrepp när han blir större om han lider av det? Vet att en i min släkt fick det gjort på sjukhuset som barn.Iof vetjag inte vilka åldrar det går på men verkar ju bättre än att försöka själv kanske?

• Bigfoot
    Baby anastasia skrev 2006-12-13 09:13:30 följande:
    man får väl inte såkallade "flax" öron för det eller!? bara för att öronen ligger vikta då han sover så kommer dem ju inte formas så eller har jag fel?? om han nu är skapat till att ha lite utstående öron så får han ju det(vilket inte är fullt), är han inte skapad till att ha sådana öron så får han ju inte det vare sig hur mycket örat viker sig. eller har jag fel, det där med att tejpa öronen är väl en myt!!
    Jag trodde också att det var en mytFundersam Hursomhelst skulle jag nog kolla upp det med BVC först innan jag vidtog egna åtgärder.
    /Biggis - mamma och monster
  • nr3

fungerara det verkligen att tejpa?om det fungerar så varför inte. nån som vet fakta?

• Ussen

De tejpade min sons ena öra redan på BB....hans ena öra hade legat vikt redan i magen och då tejpades det under en kort period. Så visst går det!

• France

ja det fungerar, öronen är gjorda av brosk som är formbart när man är bebis. Som sagt blev jag tejpad och det är tag sen , man kan ocksâ ha en mjukare bandâ som hâller in öronen.

• Anonym (öron)

Ja, frågan är om det ens fungerar?

Men om det gör det så hellre tejpa än operation.

Fast så klart, han kanske inte kommer att lida av det, även om det är vanligt att folk kommenterar utstående öron.

• carola1977

min man tyckte att vår dotter hade lite utstående öron när hon var ny. tanten på bvc sa att vi kunde tejpa öronen om vi ville.
    brosket i öronen är så mjukt på spädbarn, därför går det att forma om.

• Baby anastasia

jaha oki alltid roligt att lära sig något nytt hihi

• Anonym (öron)

Ok Ussen om de tom på bb tejpar så är det väl en accepterad metod då.

• carola1977

svarade inte på frågan... skulle absolut tejpat om jag tyckte att mitt barn hade utstående öron. det går ju att operera när barnet blir äldre, men det är ju krångligare.
    lycka till!

• piixelslyna

Ja man kan tejpa öronen, men var noga med att använda hudvänlig kirurgtejp.

På hundvalpar kan man tejpa öronen och sätta fast ett kort typ som ett kreditkort för att öronen ska hållas ner.

Fungerar på samma sätt.

• Isabellesmamma

Hahaha..förlåt men de låter så roligt..
    Seriöst, tror också jag ska testa tejp. Min dotter har också väldigt utstående öron och det blir ju inte bättre av att dom viks heeeela tiden..Visst är det gulligt nu, men om dom inte blir till sej tror ja inte hon tycker de är så kul när hon blir större

• ennasuS

räcker det inte om du bara sätter på en sån "snygg" hjälmmössa?? så slipper du tejpa..
    lycka till:)
    min äldsta hade hjälmmössa på i typ det första halvåret. hans öron står inte ut. min andra hade ingen hjälmmössa och han har värsta flaxarna. hans pappa och flesta av pappans släkt har utstående öron. mina barns faster opererade sina öron när hon var ca 5år för att de var så utstående.

Svar på tråden Kan man tejpa sitt spädbarns utstående öron?