• Lillsk­ruttan
    Äldre 13 dec 14:55
    2880 visningar
    15 svar
    15
    2880

Kräkbebis och kläder

Hur gör ni andra föräldrar som har en "kräkbebis" (en som kräks mycket och ofta...), byter ni kläder hela tiden eller har ni några tips? Min ena dotter kräks jätteofta och mycket vilket resulterar i en mycket stoooor tvätthög. Men ibland känns det nästan onödigt. Sådan svår avvägning när man ska byta body...jag skulle ju kunna byta så fort den blev blöt men då skulle jag aldrig hinna komma ut genom dörren ... Tyvärr kan hon inte ha haklapp på sig eftersom hon har eksem i halsvecken som blir värre då ...

Mamma till Embla 040721 och tvillingarna Myra & Lova 060821
  • Svar på tråden Kräkbebis och kläder
  • J N
    Äldre 13 dec 14:59

båda mina var små kräkapor när dom var små. vi hade små "kräktrasor" som vi kallade d små handukar som man kan köpa på ikea. finns haklappar åxå som inte sitter runt halsen utan som är som ett förkläde! testa!

• Stora
    Äldre 13 dec 15:00

Om det blev blött så bytte jag nog och om det luktade. det belv mkt tvätt. Men inet kunde jag byta precis hela tiden....
    Om hon ahr exem så är det nog bra att hålla torrt. Funkar det inte med plastad frottehaklapp? Där fukten inte går genom??

Victoria - Ella och Edvins mamma
  • Sussip­ussi
    Äldre 13 dec 15:04

min bebis kräks också hela tiden. jag har dreggellappar som jag har köpt på HM. frotte på framsidan och plast på baksidan. fångar upp en del kräk. annars byter jag kläder. det kan ju inte vara skönt att gå med blöt body. skulle iaf inte jag tycka.

• Sommar­tider
    Äldre 13 dec 15:08

Det var bara att byta och byta..
    handukar var en stor räddning men det blev mycket tvätt..
    Böta kräk kläder kan också ge utslag och rådnad på hunden ..ofta rinner ju kräket ner runt halsen också och där samlas fukt..Där av blir det inte så bra med haklapp tycker jag..

• Silver­katten­06
    Äldre 13 dec 15:13

Jag har en kräkbebis och byter kläder ofta! Kanske inte om det är en jätteliten fläck, men är det blött så byter jag direkt, annars får han små röda fläckar på huden och ska vi ut så vill jag definitivt att han ska vara torr, annars blir han ju kall!

Han har alltid haklapp (från HM frotté på framsidan och plast på baksidan) när han äter för precis efter maten brukar det vara värst..

Vi har även köpt in ett gäng små 5krshanddukar samt ett gäng små tvättlappar i frotté från IKEA, sonen har alltid en handduk under huvudet i vagn, säng etc. lättare att tvätta handduken än att byta sängkläder hela tiden...

Bodys och pyjamasar är alltid en bristvara här, hur många vi än köper och hur ofta vi än tvättar verkar de alltid ligga i tvätten...

Surast tycker jag att det är när han precis har somnat och vaknar till igen av att han kräks, och det tar en evighet att få honom att somna om - då tycker jag riktigt synd om honom...

Det är nog bara att inse att om man har en liten "kräkis" så har man mycket tvätt och får satsa på kvantitet istället för kvalitet

• scorpi­onan
    Äldre 15 dec 00:02

byter och byter och byter, ibland har man ju bytt body 4 ggr innan man ens tagit sej ut från toaletten. Så jag föredrar tröjor och byxor, lättare att byta än body.

fast, erkänner jag inte byter lika ofta som i början, nu känner man hur blött och hur mkt, den kanske håller till nästa kräka, i början bytte man nästan direkt en droppen kom *Fniss*

• Äldre 15 dec 01:11

Jag bytte kläder på lillen ungefär tre gånger om dagen. Men om det bara blivit lite blött hände det att jag torkade fläcken med hårtorken ibland. Särskilt om han nyss hade fått på sig pyjamasen. Då orkade jag inte byta (för han hatade att krångla med sånt när han var trött). Dessutom hade jag inte obegränsat med pyjamaser.

• Jenslu­nd
    Äldre 15 dec 11:54

Har köpt ett gäng små haklappar i bomull från Rätt Start på Babyland. Fångar upp en hel del och jag slipper byta body hela tiden...perfekt också då jag läcker rätt mkt vid amning...

• agnes mammaa­a
    Äldre 15 dec 12:05

jag har också bytt o bytt o bytt.....o bytt, nu sen jag började med vällingen så har hon kräkt oerhört lite nästan inget alls så tvättkorgen är 3/4 mindre
    jag kunde byta upp till 10 plagg per dag :-S så det är en suverän komfort jämfört med innan men nu har det vänt där nere istället så vi får hoppas att magen lugnar ner sig och att hon kan bajsa normalt jämfört med innan utan laktuloshjälpen

• Silver­katten­06
    Äldre 15 dec 12:11

BellBella, vad skänt för er! Jag har hört att en del kräkbarn slutar kräkas när de börjar med riktigt mat. Jag hoppas att det är så för min son, vi har precis börjat med smakisar...

• Mollan
    Äldre 15 dec 13:26

Det är nog bara till att byta kläderna, men som flera sagt innan, man kan ju hänga upp dem och torka dem och använda dem igen tills de luktar . Min lilla "kräka" slutade tyvärr inte att kräkas förrän hon var åtta månader (trots delvis fast föda), så ställ in dig på en längre period, då blir ju överraskningen roligare, när det slutar fortare .

• Äldre 15 dec 13:28

Hehe, här kommer en till som har/hade kräkbarn...
    Sonen är nu 8 månader och han kräktes som en fontän när han var mindre... Vi började med mat när han var 4 månader så sen dess har det avtagit en massa... Men man märkte  stor skillnad när han åt mat då kräktes han inget (nästan) men gav man han ersättning eller bröstte som kom kaskaderna igen...
    Men det kan komma lite nu iallefall men inte som där kaskadkräkningarna...

Dom säger ju att det brukar försvinna när barnet kommer i upprätt ställning, alltså gående.....

MEN, håll ut... Det försvinner..

• TeeTee
    Äldre 15 dec 13:42

Min kille kräks inte mycket, men lite blir det varje dag, och jag höll också på att byta o byta... men nu jag har "importerat" tygblöjor från Danmark, som egentligen bara är vita tunna bomullstrasor, som funkar jättebra att ha runt halsen när han äter, över min axel när han ska rapa, osv. Dom går att tvätta hur mycket som helst och jag har säkert 20 st liggande i garderoben, så jag har alltid en ren till hands. Skulle aldrig klara mig utan dessa. Dags att börja sälja dom i Sverige, kanske?

• bucho
    Äldre 15 dec 13:50

en till med kräko!
    ja som sagt, det blir bättre! min bebis kräktes mindre när jag började handpumpa ut det värsta sprutet innan varje amning så att det inte kom så mycket på en gång..och om det sprutade under amningen så lät jag det spruta ut på en handduk tills det lugnade sig,kanske inte är det som är problemet för er men iaf..

tror det har hjälpt att han kan sitta själv nu och ligger inte lika mycket, så raparna kommer av sig själv! dessutom rinner inget runt nacken heller utan det hamnar på golvet lixom...
    men såna små handdukar är absolut nödvändigt för ens överlevnad! hmm annars tänkte vi åxå på att inte hålla honom under magen el utsätta den för tryck lixom och vara noga med att han rapade, under amningen åxå
    och vi hade ofta en tröja med dragkedja som var lätt att ta på och av över bodyn så att den tog de värsta smällarna och han inte blev blöt närmast kroppen
    oj va långt d blev,hoppas det blir bättre! boka tvättid jämt

• Oboy06
    Äldre 15 dec 13:52

Haklapp fick jag i rekomendation på sjukhuset att jag skulle använda till min lille kille. Han har eksem i halsvecket och han dreglar så mycket. Haklappen hjälper ju till att hålla torrt och då blir ju inte eksemet värre.

Svar på tråden Kräkbebis och kläder
Logga in
Bli medlem