• Adamama

Vad är på väg in egentligen?

Vi har precis köpt hus och ska väl i princip se över alla ytskikt i huset inkl kök och badrum. Vi kommer att försöka göra så mycket som möjligt de närmaste två åren, men risken med det är ju att allt blir omodernt samtidigt. Bättre då att ha smygrenoverat under en tio-årsperiod, då blir väl förhoppningsvis saker omoderna i lite olika omgångar.

Men men. Nu får det bli så. Men tänkte försöka att hålla det lite neutralt så att det inte känns så väldigt 2006. Jag gillar mycket vitt och det tycker jag i och för sig aldrig blir riktigt omodernt. Men lite up to date vill man ju vara...

Har kollat lite på nätet och i inredningstidningar och pratat med vänner och det verkar som om det mesta, enligt dem, är på väg ut. Fondvägg med tapet, ek, marimekko, medaljongtapet - snart ute enligt mina källor. Men ingen verkar kunna svara på vad som är på väg in. Det enda som jag hört som är på väg in är tapeter med organiska motiv - typ oregelbunden växtlighet, träd och så. Men det vet jag inte om jag gillar...

Till min fråga - vad är tidslöst egentligen, vad är modernt nu eller vad tippar ni är nästa trend?

Vad tror/tycker ni?

• Svar på tråden Vad är på väg in egentligen?
  • Nyfiken gul

personligen så känner jag att man tröttnar jättefort på tapeter som är gigantiskt mönstrade eller väldigt mönstrade... Man ser sig mätt på dom efter bara något år... O det är dessutom kollosallt svårt att möblera i ett sånt rum med färger, former och möbler...

tidlöst är just diskreta färger o mönster... småmönstrat går aldrig ur tiden... o man tröttnar inte lika fort på pytteblommor...

• Smajla

Spelar det nån roll vad som är på väg att komma att bli trendigt? Jag skulle helt klart fundera på vad ni tror er inte tröttna på de närmaste åren och vad ni tycker om för träslag och färger..

//Smajla
  • Adamama

Nyfiken gul - håller med om möbleringen i sådana rum. Tapeterna kan se snygga ut på rullen, men svårt att se ihop med gummistövlar, ica-påsar, leksaker och annat.

Smajla - nej, det är klart att det viktigaste är vad vi själva tycker är snyggt och inte vad som är trendigt. Men jag tycker att det är svårt att helt skilja det ifrån varandra. Det som är trendigt är ju det som finns med i alla tidningar, hemma-hos reportage, på TV:s göra-om-hemma program, i IKEAS och andra butikers utställningsmiljöer och så vidare. Och då tycker jag när man sett något 20 gånger så har man liksom vant sig lite och tycker att det är snyggt.

På samma sätt som jag svor dyrt och heligt att aldrig ha ski pants, ballongkjol eller väst, men sedan står man där och tycker att det ser rätt coolt ut.

Nej, men i stort vet vi vad vi gillar och tänker dessutom vara ganska trogna stilen på huset - tror att det gör sig bäst. Men om vi nu tänker oss träskiva i köket är det intressant att veta vad som är modernt, så kan vi sen avgöra om vi vill vara moderna eller inte.

• Smajla

Haha, ja nog är det så.. Skrattande

//Smajla
  • mammizen

Jag har gjort som så i huset vi håller på att bygga att jag har valt ljusa tapeter i alla rum, med en lätt avvikande fondvägg i enfärgat i allrum. Finrummet däremot har jag en stormönstrad fondvägg som jag föll för. Tänkte som så att en fondvägg kan man enkelt göra om när man tröttnar, alternativt när det blir omodernt. De jag känner har målat i stort sett hela huset i Stockholms-vitt med med någon enstaka fondvägg. Blir rätt trist utan något som bryter av om man har vitt precis överallt. Men det är klart du blir inte "låst" och kan piffa till med färgstarka detaljer som du kan ändra när du vill. Är medaljongtapeter på väg ut redan??? Kändes så nytt i mina ögon. En kompis har vita tapeter med silverfärgade medaljonger på i sovrummet och det är sååååå snyggt. Klassiska möbler blir väl inte omoderna i ett huj, som myran-stolar och superelipsbord??

• apache

Men vad gillar du? Det är viktigare än vad som är inne för tillfället.Låt inredningen växa fram är mitt tips.

• chase

När vi flyttade in i vårt hus för fem år sedan målade jag två rum klart gula (otänkbart idag) och en hall fick dimgrön panel. sovrummet var redan blåtapetserat nygjort. Det var modernt och sågs som snyggt DÅ. Idag har jag vita tapeter på flera ställen och ska måla om sovrumet ljust med ljus fondvägg. Om fem år är säkert inte det modernt heller.
    Men det är jobigt att renovera så mitt tips är att ta något tidlöst, men snyggt. Fondtapeter är ju bra för de är lätta att byta ut.

• cornelia2

Här kommer lite råd i från en inredningsarkitekt.

Tidlös inredning är halvmatt vitt kök, massiva ekgolv i hela tiljor, målade väggar i en vit nyans. Vitt 15x15 kakel. Granit och kalksten istället för keramiskt klinkers.

Modernt just nu är golv i mörka träslag. Högblanka Svarta eller vita kök, kraftiga bänkskivor minst 60mm. Tapeter. Gärna i organiska mönster, paisly och medaljonger i varma starka färger eller i grafiskt svart vitt. Rektangulärt matt kakel.

Nästa trend går åt det minimalistiska hållet.
    En stram design.
    Fokus på miljövänlig inredning.
    Förorternas betongkomplex inspirerar oss till golv i epoxy, eller industribetong. Inget lulull här inte. Putsade väggar, stora glasade partier och glasdörrar kommer tillbaka. Kakel i 1x1m. Ju större destå bättre. Den mörka färgen finns kvar men nu i själva köksnickerierna. Tunna bänkskivor (12-18mm) i compositmaterial som corian och silestone. Stänkskydd som rostfria plåtar eller i helt glas. Eldstäder blir viktigt, gärna mer än en.

Terror attacken i WTC påverkade inredningstrenderna mycket. Sedan 9/11 har vi gått åt det ombonade hållet, vi ville ha en trygg mysig och varm hemmiljö.
    Som kontrast till det varma ombonade kommer nu den här strama och hårda och lite kalla trenden.

Men trender är ju inte till för att följas slaviskt. Se det istället som en inspiration. Plocka gobitarna, det som du tycker är fint. Bara för att något är trendigt betyder det inte att det är applicerbart i alla hem. Det viktigaste är ju att man själv trivs.

• hampo

Jag gör mitt hem efter hur jag själv tycker...bara enligt min egen stil.
    Gillar att ha det lite annorlunda, på mitt vis.

~ - Det är så roligt att leva, för då får en si´hur det går. ~
Svar på tråden Vad är på väg in egentligen?