• Mrs Smith

Vattenfall och deras avstämningsfakturor?

Vad är det som blir så fel i vattenfalls avläsning varje år att jag alltid får en extra avstämningsfaktura på kring 1500 kr. Jag bor i bostadsrätt och jag förstår inte hur det kan hänga ihop.

Jag menar, jag får ju brev hela tiden som säger nu höjer vi si och så mycket, och det gör de ju direkt. Jag förbrukar lika mycket el varje år. Jag förstår inte varifrån de här 1500 kr extra varje år kommer. Får oftast denna faktura i Mars.

Jag har försökt att förklara för dem med de förstår inte vad jag menar. Eller så vill de inte förstå. Jag har fjärravläsning på min elmätare, vilket innebär att jag har olika hög räkning varje månad. Bor på 45 kvadrat och har i genomsnitt 400 kr i månaden i elräkning. Är inte det lite väl mycket? När jag påpekat detta så ger de mig spartips som att skruva ner elemnten inte duscha lika länge osv. Har någon sett en 45 kvadrats villa någongång. De ser ju att jag bor i lägenhet. Vatten och värme ingår i avgiften. Gahhh! Jag har sagt att de kan skriva upp min förbrukning så att jag slipper denna utgift i Mars, men nädå. Åh jag hatar vattenfall av hela mitt hjärta.

Vad har ni för erfarenhet? Jag tror att de lurar mig!

• Svar på tråden Vattenfall och deras avstämningsfakturor?
  • crazy family

Jag tycker att jag verkar ha dyra elräkningar (600:-/3:emånad)
    Bor i hyresrätt, 3:a o 73 kvm. Får oxå super dyra räkningar då avstämningsräkningen dumpas ner i brevlådan.

• Mrs Smith

Ja du har 600/3 = 200 kr i månaden på en 73 kvadrats lgh, jag har 400 i bland 500 i månaden på en 45 kvadrats lgh...

Dina är åtminstone lite bättre. Mycket märkligt, eller hur?

• Carisma95

Även om elpriserna har gått upp och därmed kanske påverkar att summan inte minskar även om kanske (?) antalet kWh blir mindre efter deras höjningar; så låter din elräkning dyr över lag.

Vi har hus på 96 m2 (+ isolerad, ej inredd övervåning 59 m2) och vi betalar ca 8.000-11.000:-/år (ca 800:-/mån i snitt).
    Vi har frånluftsvärmepump från Nibe ska väl tilläggas.

• Venusmannen

Vattenfall har haft stora problem med att få deras fjärravläsning att fungera. Läs fakturorna noggrant så ser du säkert att det troligen är en massa beräkningar ändå.

400 kr per månad för en lägenhet på 45m2 för bara hushållsel låter mycket högt.
    Hur många KWh är de 400 kr du beskriver?
    Har du tecknat någon form av avtal med dem? Om inte, så får du betala deras s.k. "tillsvidarepris" som är ett rejält överpris.

Svar på tråden Vattenfall och deras avstämningsfakturor?