Vad kostade det hos veterinären? (Katt)
Har 3 katter och har nu märkt att de (förmodligen) har öronskabb. Det är svart smuts med vita små djur i.
Frågan är, vad kan det kosta hos vet och hur är behandligen?
Jättetacksam för svar
Har 3 katter och har nu märkt att de (förmodligen) har öronskabb. Det är svart smuts med vita små djur i.
Frågan är, vad kan det kosta hos vet och hur är behandligen?
Jättetacksam för svar
Be veterinären skriva ut Advocate, droppar som sätts i nacken. Så slipper du örondroppar. Pris... ja, jag vet inte riktigt. Det räcker förmodligen att ha med en katt för undersökningen (har en katt skabb, har alla skabb), sen är iofs medicinen ganska dyr.
Genom spruta då eller?
Har du en endaste liten hum om priset?
Beror på vad de har för klinikavgift. Säg 250 kr, det är ganska normalt för mindre kliniker. Plus undersökningen, kanske.. runt en hundring. Att skriva ut recept... en hundring till? Äh, jag är jättedålig på det här med priser ju Dropparna minns jag inte vad de kostade, jag hämtade ut för en katt jag skulle omplacera och skickade med till nya hemmet.
Advocate är små pipetter, man droppar ut det i huden på nacken på katten, så sprider det sig över kroppen och dödar skabb, loppor, löss - det tar till och med eventuella inälvsparasiter. Starkt som tusan alltså
Oj då, ja då måste det vara himla starkt!
Hur många behöver man köpa till 3 katter tror du? Finns det tillräckligt i en förpackning? Är det en engångsbehandling?
Mängden har veterinären garanterat koll på. Det ska behandlas två gånger har jag för mig, är osäker dock eftersom jag själv aldrig behandlade katten utan bara skickade med medicinen till nya hemmet
Det är väldigt svårt att svara på en sådan fråga eftersom veterinärernas priser kan skilja sig åt så mycket. Vår ena katt hade öronskabb som kattunge och notan från djursjukhuset slutade på 2500 kr. Men då hade hon mycket, mycket skabb och blev rejält allmänpåverkad. Man fick spola öronen under sövning och hon fick även vätskas upp eftersom hon kräktes så mycket. Givetvis hände allt detta på en söndag och under försäkringens karensdagar. :) Men vad gör man inte för sina små? För dig lär det väl bara bli en avgift för undersökningen samt kostnaden för eventuell medicin.
Katterna behandlades med Fuccidin (stavning?), som innehåller bland annat kortison som lindrar irritationen och någon slags olja som tar död på skabben. Droppades i öronen två gånger per dag, vilket INTE var populärt. Tror att den kostade 200-250 kronor. Nu vet jag att det finns andra medel, men dessa kan jag ej namnen på tyvärr.
Nåja, hoppas att mitt svar var till någon hjälp för när jag läser igenom det nu tvivlar jag på det. ;)
Okej tack.
Läste nåt om Frontline, receptfritt. Nån med erfarenhet om det?
Frontline är inte till för skabb. Jag vet att en del katthem på eget bevåg behandlar med Frontline genom att droppa det i öronen, men det kan göra mer skada än nytta. Experimentera inte själv, låt en veterinär kolla öronen och skriva ut medicin.
Jag var hos veterinären med en av hundarna, då hörde jag henne berätta för en besökare att gå till apoteket och köpa Frontline receptfritt för att få bort öronskabben på sin katt.
Utan att ha sett katten i fråga? Oseriös veterinär isf. Katter kan få skabbliknande symptom utan att ha skabb - och då gör man absolut ingen nytta med Frontline.
jag använde Frontline på min katt, och allt försvann...
fick rådet av en vetrinär.
men självklart ska man ju råd fråga en vetrinär innan man gör nått!
Massor av frågor och spekulationer...
Ska försöka reda ut en del. Frontline är ett receptfritt medel främst använt mot fästingar, loppor mm. Det kan också användas mot öronskabb som många skrivit, alla veterinärer gör det. Många vetrinärer ger ut det på kliniken utan att tala o att det är receptfritt då man inte vill att folk ska ställa egna diagnoser på sina djur utan att först ha kollat upp saken.
Ett par saker ska du tänka på. Var helt säker på att det är öronskabb innan du behandlar! Droppa 2-3 droppar så långt ner i vardera öra du kan, ej i nacken. Det gör inte ont, utan känns som vatten. Behandla alla djur på en gång, dvs hundar och katter över 12 veckor, oavsett om de har symptom. Det gäller även om din hund umgås mycket med grannens tex. Öronskabb smittar snabbt och annars kommer det bara att gå runt bland djuren. Låt öronen vara ett par dagar innan du torkar rent.