• mammizen

Kan man ha en matgrupp i ek när man valt Björk-kök??

Hej! Jag och min familj får ääääntligen flytta in i mitt nya hus vecka 2 2007. Var och hälsade på några vänner häromdagen som påpekade att jag måste köpa nytt köksbord. Blev faktiskt lite ställd för jag har inte tänkt på innan att jag har en matgrupp i ek och köket är i björk. De sa att det går ABSOLUT inte men men jag är inte lika tvärsäker. Här i Umeå där jag bor där Myresjöhus har byggt många villor med björkkök som standard har jag sett flera som har ekmöbler i köket och jag tycker inte att det ser dumt ut. Självfallet passar en ekmöbel bättre i ett ekkök. Men vad säger ni experter??? Är jag helt ute och cyklar???

• Svar på tråden Kan man ha en matgrupp i ek när man valt Björk-kök??
  • ConeVillage

Jag personligen skulle ju inte blanda 2 sorters träslag i ett & samma rum (åtminstone ljust mot mörkt).

alltid en smaksak det där....

testa, det kanske blir kanonfint.

Grattis till huset!

• emmye

grattis till huset!

jag skulle inte heller blanda..

• isblomma

Jag tycker visst man kan blanda 2 träslag, det blir mer "liv" då och inte så "tvångsstylat". Har du däremot ytterligare ett träslag på golvet tycker jag att det blir lite för mycket.

• mammizen

Isblomma: Det är ekgolv. Går det bättre då??

Grejen är den att jag inte tycker björkbord är så snyggt egentligen... Björkkök var standard i huset så vi valde det både för att jag tycker det är snyggt och av ekonomiska skäl. Ekgruppen är 2 år gammal och helt fräsch. Känns så slösaktigt att köpa nytt när det redan är fräscht.

ConeVillage: Jag har en kompis som har valnötsbord i ett björkkök som jag trodde skulle vara totalt tabu men konstigt nog ser det inte dumt ut. Hade jag idag vetat om det skulle jag självfallet inte köpt ekbord. Hade tänkt köpa en liten lättare grupp i vitt med myran-stolar kopior och ha ekbordet i finrummet. Men efter att ha sett hur grannarna fått det som flyttat in inser jag att det blir väldigt trångt då. Och som du säger jag får väl se först, ser det för djävligt ut måste jag köpa nytt ändå

• hampo

Jag tycker att det ger en hemtrevlig miljö om man vågar blanda lite.
    Men jag tycker också att det beror lite på vad man har för stil.

~ - Det är så roligt att leva, för då får en si´hur det går. ~
  • No 1

blanda på!!
    det ger liv åt köket tror jag

♥♥♥Kan Du inte säga nåt snällt ska Du inte säga nåt alls!! ♥♥♥
  • jockesfru

Finns det verkligen regler på det? varför har du inte det du tycker är snyggast för?

Ludvigs mamma
  • Annse71

Jag tycker absolut du kan blanda! Såg något inredningstips i allt i hemmet för något år sedan där någon frågade om man skulle ha samma träslag överallt i ett rum och då svarade inredaren att man gott kunde blanda. Tex om man har mycket ekmöbler i ett rum kan det vara snyggt med ett ljusare golv, eller kanske ett vitt soffbord osv.

• Duckan74

Ek och vita möbler tycker jag går utmärkt att blanda, men är inte lika säker när det kommer till björk. Du får helt enkelt testa och se hur det ser ut.

Svar på tråden Kan man ha en matgrupp i ek när man valt Björk-kök??