• imorgon är en annan dag

Kan man "bara" måla över en gammal vävtapet?

Har en gammal (säkert från 1968) gammal vävtapet i vardagsrummet, och då vi inte riktigt har tid att helrenovera där uppe, så undrar jag om man bara kan måla över vävtapeten?

Planerar att tapetsera om ett par år, men skulle vilja göra en snabbfix då vi ändå måste tömma hela rummet på möbler pga av innertak byte.....

Någon som har målat på vävtapet? Hur gick det? Finns det någon bra färg som gör att man inte måste måla flera lager?

• Svar på tråden Kan man "bara" måla över en gammal vävtapet?
  • Lyxmorsan

Risken är ju att det blir blåsor/bubblor. Beror väl också lite på hur många lager tapet detfinns under den ni ska måla på.
    Vi målade med vattenburen färg på taket där det var tapet o det blev lite sådär ojämnt, men slätade ut sig när färgen torkade.

//mammisBJ *m döttrarna 03+06 och ängeln 93 *nysvensk västkustbo*
  • VinTiff

Om du inte vill ha bubblor så måla med oljefärg..

Är sex snuskigt? Bara om det görs bra.
  • ConeVillage

man kan alltid måla med en spärrfärg för att undvika bubblor som inte går tillbaka. Lite dyrt iofs jämfört med andra färger.

• Ula

Vi hade en väv i hallen och fick olika bud från färgaffärer.
    En menade att det bästa var att måla över. Den andra menade att det skulle vara lätt att ta ner den, vilket jag inte trodde på.
    Det finns tydligen två olika sorterts väv från 60-70-talet. En som är spalbar och en annan som mest lossnar i "trådar".
    Vi provade dra och väven lossnade i hela våder, jättelätt.
    Vi drog ner allt på en timme! Det var bästa lösningen för oss eftersom de förra ägarna är storrökare.
    Just nu målar min man om direkt på väggarna och det blir jättefint!!

• imorgon är en annan dag

Oj, nu så blev jag sugen att börja dra, men då blir väl min man tokig.... Taket skall vara klart på tisdag eller onsdag och tänk om vi skulle hinna måla innan julafton.... nej, det är nog bäst jag lugnar mig....

Svar på tråden Kan man "bara" måla över en gammal vävtapet?