• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du ekvivalist?
  • Destroijer

JA! Tack för att jag fick lära mig ett nytt ord

• danitra

Varsågod!

Rätta mig grammatiskt om du vill - jag vill utvecklas!
  • Lyra

Ja det kan man väl säga. Och feminist. Ser ingen motsättning där.

• Tigger is a she

Ja! (åtminstone fokuserar jag inte enbart på kvinnokampen)

Tack att du satte ett bra ord på vad jag menar att jag är.

Lyra: "Och feminist. Ser ingen motsättning där."

Nja, det beror på hur man menar. Jag tycker ordet feminism (borde) fokusera på kvinnokampen (eftersom det heter just FEMINism), medan "anhängarna" av ordet menar att feminism betyder lika för alla, inte bara kvinnans rätt.

Jag ser alltså en liten motsättning - jag kan ivra för samma sak som feminister (dvs kvinnans lika rätt) men kallar mig inte feminist eftersom jag anser feminismen fokuserar endast på just vad ordet säger.

• danitra
    Aaliyah skrev 2006-12-13 22:00:00 följande:
    Nej. Löjligt ord tycker jag.
    Varför då?
  • Aaliyah

Danitra; för att det är ett sätt att komma runt att behöva kalla sig för feminist.

• FaRieTaLe

Tycker oxå att det är ett löjligt ord.
    Lite trixigt att kämpa för jämställdhet mellan könen men inte för kvinnokampen. Det gör man ju då ändå ju på ett sätt.

• danitra
    Aaliyah skrev 2006-12-13 22:07:56 följande:
    Danitra; för att det är ett sätt att komma runt att behöva kalla sig för feminist.
    Ja och?
    FaRieTaLe skrev 2006-12-13 22:11:06 följande:
    Tycker oxå att det är ett löjligt ord.Lite trixigt att kämpa för jämställdhet mellan könen men inte för kvinnokampen. Det gör man ju då ändå ju på ett sätt.
    Man kämpar för kvinnor men fokuserar inte lika mycket på den som med feminismen.
  • Justess

Ja, fast jag är nog även feminist. Dock fokuserar jag inte bara på kvinnokampen. Jag fokuserar även på exempelvis fäders rätt till jämställt föräldraskap. Tänker då bland annat på attityden, hos många arbetsgivare (bl a), att det inte är accepterat att en man är föräldraledig 6-7 månader. Eller att olika institutioner per automatik vänder sig till modern i frågor som gäller barn.

?Kvinna?feminist?mamma?fru?
Svar på tråden Är du ekvivalist?