• Flippen

Vilken färg ska vi måla huset i?

Vi ska måla om vårt trähus till våren.
    Det är ett radhus, byggt -81. Vanlig tråkig träpanel med foder kring fönstren.
    Vår ena granne har rött hus, andra grannen har samma gula som vi har nu, men vi får måla om i vilken färg som helt. Snälla grannar!

Vår egna stil är väldigt modern, lite åt det minimalistiska.
    En granne längre bort har målat i kritvitt och det är jättesnyggt men det känns som det blir grönt av alger efter ett år, och då ser det bara skitigt ut.
    Funderade lite på grafitgrå, men vet inte...

Tips tack!

• Svar på tråden Vilken färg ska vi måla huset i?
  • Tineling

Varför inte något åt latte/beige som jag har en bild på i mitt galleri. Vill ha sån färg men tyvärr är färgen i bilden ganska svår att se men det blir jättesnyggt!

• Tineling

Okej jag gör en försök här så får vi se om det funkar att se en ungefär sån färg jag tänkte på så klicka på:

www.imagitek.com/bcs.html

skriv in koden: ece5b6 på bakgrund och klicka sen på preview

Det är en fin färg tycker jag.

• Precious

Jag tycker att det är fint med vitt och vitt.
    Samma ton ska det vara, annars blir det knas

• apache

Tänk på att välja en tidlös färg som håller i längden,dom flesta modefärger tröttnar man rejält fort på och känns efter några år väldigt ute och fel....målar om huset gör man inte alltför ofta.

Jag skulle välja en färg som dessutom går ihop med grannarnas.

• annca

Ljusgrått, med mörkt mörkt gröna detaljer...

~*~ man önskar att man kunde vara bara tyst & cool (W.Crafoord)~*~
  • Ior80

Hej Flippen

Jag skulle säga vitt hus med en gång, vi flyttade in i ett nybyggt hus i somras som var latte färg från början, men efter en månad ångrade vi oss. Det blev vitt med vita knutar, men vi bröt färgen med en lite kallare färg. Alltså inte äggskal eller ngt liknande. Det blev ett helt annat hus... ;)

• Beatrize74

Måla det vitt du....det har vi och det är SÅ snyggt. Vi köpte det för två år sedan och då hade de målat om det året innan. (Inte tillstymmelse till alger än). Vi har något så ovanligt som obrutet vitt och det är verkligen lyckat. Huset ser kritvitt och rent ut i alla sorters ljus och väder.

På håll så sticker det verkligen ut med sitt vackra vita skimmer.

• Beatrize74

Pssst...har nog några bilder i galleriet på det vita. Vi har blåa detaljer på huset i övrigt.

• Flippen

Tack för alla tips!
    Det lutar nog åt att det blir helvitt i alla fall. Vi tycker ju absolut det är det snyggaste, men var lite rädda att det skulle bli grönt. Men vi gör nog det i alla fall.

Och ja, jag håller med, det ska vara en kall vit nyans. Inget gulaktigt här inte...

• väntar o längtar

Vi har "ljus kiselgrå" från Flügger och den är jätteljusgrå. Till det har vi vita foder och röda dörrar.
    Den har nu suttit i 4,5 år utan att bli missfärgad.

• smill

jag tycker absolut att det beror på hur huset ser ut.......jag har ett hus, med platt tak som är byggt -62. nu vitt med svart "kant" upptill. Men till våren ska det målas med falu-svartfärg.......... kanske något?

• Flippen

Smill:
    Vi har funderat lite på mörk mörk grå eller svart också. Men vet du om man kan måla med falu svartfärg på redan målade ytor?

• Julias Farsa

Ta grönt. Då syns algerna knappt alls sen när de kommer på norrsidan

Svar på tråden Vilken färg ska vi måla huset i?