• Nenne2

Svårt ta sig in på juristutbildning? Hur är utbildningen?

Jag funderar på att söka in till jusristexamen, men min man säger att det är jättesvårt att ta sig in på utbildningen eftersom det är skyhöga poäng. Jag hade 1.2 på mitt högskoleprov, det är väl i den kvoten det är aktuellt att söka eftersom jag inte hade så jätte höga betyg. Någon som vet? Tänkte även höra ifall det finns ngn här som går utnildningen som kan svara lite på hur den är etc?

• Svar på tråden Svårt ta sig in på juristutbildning? Hur är utbildningen?
  • sakoline

Jag har för mig att många hoppas av för den är väldigt teoretisk.

• Aaliyah

Jag är jurist. När jag sökte krävdes det 4,2 i snitt för att komma in på reservplats (gamla betygssystemet). Jag tyckte utbildningen var bra men betygshetsen var lite jobbig. Ett tips är att läsa juridisk översiktskurs först så man ser om man tycker att det är kul.

• Nenne2

Ok, jag är nybliven studievägledare, men funderar mycket på om jag valt fel eftersom just rättsväsendet lockat mig. Har en kompis som är företagsjurist. Men jag är 30 år och det är lång utbildning, så kanske ska jag tänka till innan jag ev söker ännu en utbildning. Aaliyah: Hur är det att arbeta som jurist? Vad jobbar du med?

• Aaliyah

Jag tycker inte att utbildningen är särskilt teoretisk. Allt grundas ju i praktiska rättsfrågor.

Nenne; jag jobbar inom staten och trivs jättebra med det.

• SaraLisa

Jag är jurist och har läst i Stockholm. Klart att utbildningen är teoretisk - juridik är ju lagtext, förarbeten och rättsfall som man lär sig att tillämpa i praktiken och att förklara för "icke jurister". Jag skulle säga att utbildningen kräver motivation för att man ska lyckas, dvs gå ut utbildningen med bra betyg. Även om jag egentligen tycker att personer med lägre betyg kan vara nog så duktiga jurister så är det en konservativ arbetsmarknad för jurister där höga betyg fortfarande spelar en stor roll.

Sara

• Aaliyah

Jag hade inte särskilt bra betyg på juristutbildningen och hade ändå inga som helst problem att få jobb.

• sakoline

Jag vill också bli studievägledare. Får man inte veta sånt då?

• SaraLisa

Aaliyah - kul för dig! Jag vet många som inte haft lika lätt. Beror väl dels på konjunktur när man går ut, dels på person och personlighet, dels på vilken typ av jobb man vill ha och även på slumpen!

Sara

• Teide

Till TS ang betyg:

Jag skrev 1.3 på högskoleprovet och plussade sedan på 0.5 för arbetslivserfarenhet, hade alltså 1.8 som jag sökte in med och kom in som 8:e reserv i sthlm (VT -06).
    Du kan ju kolla på de olika universitetens hemsidor vad det har varit för snittbetyg för att komma in.
    Tror tyvärr inte 1.2 i HP räcker särskilt långt, i alla fall inte i sthlm men jag tror inte det räcker på de andra orterna heller... tyvärr :(

• Miss Lau

Jag går jurisutbildningen i Stockholm. Trivs jättebra och jag tycker att utbildningen är superkul!

När jag kom in var det 1,5 på hp som de sista kom in med, men det är möjligt att det är lite högre nu.

Ang. betygen så är halva vår bekantskapskrets jurister, inkl min man. De flesta med rätt medelmåttiga eller tom dåliga betyg. Men alla har bra juristjobb!

• LindizJ

finns en utbildning som heter rättsvetenskap på 120-160 poäng i Luleå som är ett bra alternativ till den traditionella juristutbildningen. jag gick den 2000-2004 och jag hade inte särskilt höga betyg alls...! 0,8 på HP och 13,5 (ungefär) i betyg.

• Sarah 28

Jag hade urdåliga betyg från gymnasiet. Kom in på hp (1,7) och arbetslivserfarenhet. Nu satsar inte jag på några bra betyg utan lägger ner högst två-tre timmar på att läsa, utöver föreläsningar och seminarier, i veckan. Men jag har sett folk utan barn gå in i väggen, så hur tung utbildningen uppfattas beror nog på hur man är som person och hur högt man satsar.

Till våren ska jag dock BO på biblioteket!

Svar på tråden Svårt ta sig in på juristutbildning? Hur är utbildningen?