• anni83

frida nässug?

hej allihopa! tänkte bara höra om fridanässug finns på apoteket? har nämligen ingen möjlighet att ta mig till en barnaffär.

vore tacksam för svar

• Svar på tråden frida nässug?
  • xandra84

nej..de finns bara i barnaffärer..inte på apoteket...men de har ngn liknande sak!

• Pyret 78

frida säljs inte på apoteket längre. de slutade med den för att den kan skada barnens slemhinnor.

• anni83

har försökt söka på apotekets hemsida men hittar ingen nässug...

• Ragnar

Jag har också hört att nässug kan skada slemhinnorna. Blev varnad för nässugar av en barnläkare. Han tyckte bara att de skulle säljas mot recept där föräldern fått nogranna instruktioner om hur de skulle användas.

• MotherOfTwo

Ragnar:
    Hur kan den skada slemhinnorna? Är det av själva suget?

• Ragnar

Om jag ska var helt ärlig så vet jag inte, tänkte inte på att fråga. Men jag antar att det är för att suget blir för hårt för små näsor och suger tag i slemhinnan. Jag provade en gång både på mig själv och min man och vi tyckte båda att det gjorde ont.

• Ciiaa

Vi har den men jag måste säga att sugen man använder för att rensa öronen är mycket bättre den är röd och finns att köpa på apoteket

• elmas

TS, här i Malmö finns Näsfridan endast i barnvagns butiker.
    Var inne på apoteket först där de hänvisade oss till barnvagsnbutik.
    Ber om ursäkt TS för detta kanske inte har med TS fråga att gör men:

Blir förvånad när jag läser här att det rekommenderas av barnläkare att inte använda näsfrida.
    Fick rådet från barnakutsläkare att använda näsfridan för att min dotter hade massvis med snor som hon fick ner i halsen och orsakade en hel del kläkningar och kräkningar.
    Detta var för knappt 3 veckor sedan.
    Tyckte att Näsfridan hjälpte Melisa jättemycket.
    Det är väl precis som med nässpray att inte använda det för ofta?

"Stolt mamma till 5 underverk"
  • elmas

"klökningar skulle det stå"

"Stolt mamma till 5 underverk"
  • ommseif

finns i endel större mataffärer (ex Ica kvantum malmborgs här i Malmö)

• fjunis

Jag tycker att NäsFridan är suverän, vi köpte vår på Barnens Hus.
    Vår dotter (10 veckor) har nu sin andra förkylning och vi blev rekommenderade av barnläkaren på BVC att använda Renässans koksaltlösning och NäsFridan för att lösa upp och suga ut snor.

Som med så mycket annat är det nog så att rekommendationerna om vad man ska använda varierar väldigt beroende på vad just det BVC:t/den läkaren tycker. Det är så med det mesta

• MotherOfTwo

Jag tycker också näsfridan är bra, men har hört på denna sida och även av min BVC sköterska att den inte är bra. Ingen verkar kunna svara på VARFÖR.
    Tycker bara det är konstigt och fel att den markandsförs som att den är utvecklad i samråd med öron-näsa-hals läkare om den är farlig/mindre bra.

• Jempa L

Men... vitsen är ju liksom att suga upp överflödigt snor, inte ta i för kung och fosterland när man sugerFot i munnnen. Har svårt att se att man skulle kunna skada barnet med näsfridan?

Jag använder både näsfridan och en så´n där örontuta som jag klippt av och rundat av spetsen på. Bra alternativ om man inte har ngn näsfrida.

• junk

Köpte den på babyproffsen.. funkar sådääär. Jag hoppar den nog härdanefter för lillan hade blod i snoret idag så antagligen har sugen skadat nått litet blodkärl. Min dotter är kanske förliten för den, funkar nog bättre på större barn (vuxna)..

me like szaszaszu
Svar på tråden frida nässug?