• therre

Sju sorters kakor på julbordet!

Vad ska ni baka till jul? Behöver inspiration!

Själv har jag kommit på att jag ska baka drömmar ikväll om jag orkar och så lussebullar såklart! Mer?

• Svar på tråden Sju sorters kakor på julbordet!
  • annca

Tänker på vad gammelmormor brukade bulla upp till juldagskaffet... hmmm...

Klenäter är klassiska julkakor...
    schackrutor
    mandelformar
    pepparnötter
    mjuk fruktkaka
    äppelmunkar
    mjuk pepparkaka
    kometkakor (mördegskakor formade som kometer, med hackad mandel och pärlsocker på)
    "farmorsrutor"
    mandelkubb
    blåbärsmuffins
    smördegsringar
    konjakskransar
    skurna chokladbröd

~*~ man önskar att man kunde vara bara tyst & cool (W.Crafoord)~*~
  • therre
    annca skrev 2006-12-14 10:35:25 följande:
    Tänker på vad gammelmormor brukade bulla upp till juldagskaffet... hmmm...Klenäter är klassiska julkakor...schackrutormandelformarpepparnöttermjuk fruktkakaäppelmunkarmjuk pepparkakakometkakor (mördegskakor formade som kometer, med hackad mandel och pärlsocker på)"farmorsrutor"mandelkubbblåbärsmuffinssmördegsringarkonjakskransarskurna chokladbröd ~*~ man önskar att man kunde vara bara tyst & cool (W.Crafoord)~*~
    chokladbröd? det är nog sådana jag brukar baka? man rullar de, plattar till de, sedan skär man de på snedden o garnerar med pärlsocker eller typ mandel?
  • therre
    lönnemåla skrev 2006-12-14 10:34:49 följande:
    Mandelmusslor!
    vad är det? lät inte ut gott *s*
  • annca

Japp! På pricken!

• therre
    annca skrev 2006-12-14 10:36:59 följande:
    Japp! På pricken! ~*~ man önskar att man kunde vara bara tyst & cool (W.Crafoord)~*~
    åh, sådana måste jag också baka. brukar baka de i stugan o där ska vi ju fira jul också så *s*
  • Gul13

Mandelmusslor är små formar som du trycker ut en deg i, gräddar och sen fyller du skålarna med sylt och vispad grädde. Det är gott.

• annca

Jag kommer nog inte att orka fixa på långa vägar alla de jag räknade upp... men det är de jag brukar börja längta efter i juletid...

(Glömde parisersmörgåsar!)

• therre
    Gul13 skrev 2006-12-14 10:39:52 följande:
    Mandelmusslor är små formar som du trycker ut en deg i, gräddar och sen fyller du skålarna med sylt och vispad grädde. Det är gott.
    åh, lät ut gott!
Svar på tråden Sju sorters kakor på julbordet!