• Jesse84

Brie ostr

åt en brieost o salami baguette igår, lste idag att man aldrig ska äta brie ost som gravid, hur farligt är det? nån som vet?

• Svar på tråden Brie ostr
  • Smurf2

Jag gjorde också deti början av graviditeten o hade vääldigt dåligt samvete..älskar både brie och salami. Men efter att jag hörde mig för o pratade med min BM så är nog risken väldigt liten för dem bakterier som kan finnas i det.

Prata med din BM om du trots allt är orolig.

Lycka till med maggen!

• Jesse84

tack för svaret, ska till Bm på tisdag

• Majsan8

Jag har ätit det, det är ju såå gott! Jag hoppas det inte är nån fara...Vi har ju inte ätit så mycket av det?

• annaknin

OM det skulle vara dålig salami eller brie så räcker det ju att äta det en gång, men jag tror det nästan aldrig händer. Vi har ju ändå ganska bra hygien i Sverige. Tror det bara är typ fyra gravida kvinnor som fått Listeria sen ganska många år tillbaka eller något sånt... Läste det någonstans.

• Soffis79

Min moster är sjuksköterska och jag frågade henne samma sak och sa att det är främst i början av graviditeten som det är en risk. Det är ju som sagt bakterien listeria man kan bli sjuk av, men det är ytterst ovanligt.

• Västkusttjejen

Det finns pastöriserad Brieost!!!!!!!!!!! Den får man äta =) Jag älskar dessärostar och bara det står att den är pasöriserad så får vi äta dom =) Hittade min favorot, Cambozola vitlök, även den var pastöriserad =)

• Lola Jämtland
    Västkusttjejen skrev 2006-12-15 09:55:38 följande:
    Det finns pastöriserad Brieost!!!!!!!!!!! Den får man äta =) Jag älskar dessärostar och bara det står att den är pasöriserad så får vi äta dom =) Hittade min favorot, Cambozola vitlök, även den var pastöriserad =)
    Stämmer inte.

Hämtat från slv.se. Lägg märke till meningen med fetstil.

"Ost
    Ät gärna ost under graviditeten men välj helst vanlig hårdost och smältost. För att minska risken för skadliga bakterier rekommenderar vi att undvika mjuka och halvmjuka lagrade dessertostar såsom mögelostar och kittostar. Exempel på sådana ostar är Brie, Camembert och Gorgonzola respektive Vacherol och Livarot. Rekommendationen gäller även om osten är tillverkad av pastöriserad mjölk. Risken för höga halter av skadliga bakterier är störst på kanterna av osten. All ost är säker ur bakteriesynpunkt om den upphettas till bubblande het."
    //Snart är det jul...sägs det.....
  • Västkusttjejen

Fast jag fick höra av min läkare att det var helt okej...??? Jag tror man ska göra som ens egna samvete säger. Jag äter för visso inte kanterna, de är inte lika goda ;) Men annars äter jag patöriserad ost som innan. å jag mår fint :)

• Matthilda

Man får in ca 10 fall per år i Sverige av listeria.. Jag personligen tror att det är för att gravida kvinnor oftast följer de rekomendationer som finns!! Hade inte gravida följt detta regler så tror jag att fler hade insjuknat, tycker därför att man skall ha respekt för dessa råd. De skriver ju inte detta för att plåga gravida!!! Alla får såklart göra som de vill men tycker inte man skall säga till andra att det är ok utan att ha fakta bakom sig.

m

Svar på tråden Brie ostr