• Tesie

Förskola i Skarpnäck

Hejsan!
    Köpt en lägenhet i Skarpnäck i Stockholm! Nu undrar jag om det finns några som bor där och som kan tipsa om bra förskolor!

Och är det bra att bo i Skarpnäck? Positivt/negativt?
    Berätta allt!

/ Tesie

• Svar på tråden Förskola i Skarpnäck
  • Eli

Hej!

Vi bor i Skarpnäck, vi gillar det. Vi har vår dotter på ett kommunalt dagis, nystartad småbarnsavdelning. Dotterns avdelning fungerar helt ok. men jag har hört klagomål från andra föräldrar på de andra avdelningarna.

Överlag har förskolorna i Skarpnäck fått bra omdöme av Skolverket (leta på internet). Det finns också flera föräldrakooperativ och några andra privata kooperativ. Bl.a. finns ett ur-och-skurdagis som halva Skarpnäcks ungar verkar stå i kö till (däribland vår knodd). Finns också Montessoridagis, Tornadoskolan (från förskola till högstadium) och lite annat.

Det är svårt att svara på hur det står till generellt eftersom jag inte har någon riktig uppfattning om det (mer än skolverkets tillsynsrapporter) men jag tror att det är ok. På vissa förskolor finns det ett fungerande föräldraråd, på vårt har vi försökt att starta upp men fått lite dålig respons från ansvariga inom barnomsorgen i sdn. Personalen är dock helt med på noterna.

Mycket utbildad personal, men också en del outbildad, de får dock ingen fast tjänst eftersom målet är att alla ska vara utbildade. Det är på gott och ont, eftersom vi riskerar att bli av med en outbildad barnskötare som är väldigt populär både hos barn och föräldrar. Barntätheten är ok, på min dotters avdelning är det 14 barn på tre personal. Det finns en kokerska också, men hon lever farligt och kan kanske rationaliseras bort (då blir det mat från andra förskolor som skickas till dem - blä).

Det finns en jättefin parklek med kanonpersonal!!! Där finns också kaniner och två små getter.

Det finns självklart en del saker som inte är så bra också, men det är lättare att svara på om du är lite mer konkret.

Föräldrakooperativen kräver ju att man som förälder lägger ner ganska mycket tid, men en del har bra rykte, t.ex. Papegojan.

Hör dock av dig snarast för plats till sdn! Du kan också gå runt och titta lite. Se även hemsidan (sök på www.stockholm.se) där en liten presentation finns av alla dagis.

• Tesie

eli tack så mycket för ditt svar!

Men du vart på den sidan hittar jag där jag kan läsa om alla förskolor?
    Jag hittar inte! Kanske jag som är kass på att leta!

• Tant Green

Jag har också gått vilse bland de sidorna många gånger, men nu hittar jag

• Eli

Tesie, om du undrar mer saker så kan jag tipsa dig vidare. I tråden eller i min inbox.

• Eli

...och förresten är det BRA att bo i Skarpnäck. Vi har trevliga grannar, jättefint och välfungerande kulturhus, fin parklek, cykelavstånd till Flatenbadet på sommaren (eller Söderbysjön, lite längre men inte alls jobbigt att cykla till Hellasgården genom Nackareservatet också).

Det som är dåligt är att ungdomarna har lite väl tråkigt, så de kan bli lite stökiga ibland (men jag har aldrig hört talas om något allvarligt här). Det är också dåligt att gröna linjen av och till har problem.

Mataffärerna är ok. Vi handlar mest på Ica och ibland även Coop nära, Fruitella livs och Hemköp. Ibland går vi till Bagarmossen och handlar på Konsum och Apoteket där. Bland Pizzeriorna gillar vi Natalis bäst. Annars håller vi oss utanför det lokala kroglivet rätt mycket. På Skarpnäcks allé finns ett fint café som heter Hörncafeet, men jag har inte varit där på ett tag nu.

Svar på tråden Förskola i Skarpnäck