• spiritsinlove

Billiga vitaminer

Är det någon som vet om det är stor skillnad på samma vitamin från olika ställen? Alltså om man köper t.ex. betakaroten på hälsokostbutik eller för 20 kr på Överskottsbolaget?

• Svar på tråden Billiga vitaminer
  • anime

Ät bra mat istället! Ännu billigare

Nä, det enda som går att säga är att alla produkter på apoteket är kvalitetssäkrade och jag skulle inte vilja köpa nån annanstans. Men eg så är det inta bra att supplementera enstaka vitaminer. Om du absolut känner att du måste at tillskott så te en multitablett med allt i.

Sverker regerar!
  • spiritsinlove

haha jaa såklart riktig mat är bra

men även om det som säljs på apoteket är kvalitetssäkrat, så har jag hört från olika håll att det ändå är mer kemiskt och "framställt" i dem än i desamma från hälsokostbutiker..

men....
    någon som vet skillnad mellan billiga vitaminer och andra? (får man med sig massa skit i de billiga..?)

• anime
    spiritsinlove skrev 2006-12-14 17:17:19 följande:
    haha jaa såklart riktig mat är bra men även om det som säljs på apoteket är kvalitetssäkrat, så har jag hört från olika håll att det ändå är mer kemiskt och "framställt" i dem än i desamma från hälsokostbutiker..men....någon som vet skillnad mellan billiga vitaminer och andra? (får man med sig massa skit i de billiga..?)
    Hur skulle de kunna vara mer syntetiska? Alla vitaminer som säljs i pillerform är ju syntetiskt framställda.......och innebörden i kvalitetssäkrat är ju att du kan vara säker på att inte få skitvitaminer.

Jag skulle inte köpa vitaminer på ÖB.
    Sverker regerar!
  • spiritsinlove

mm..men det är saker jag hört vid diskussioner om apoteketets vitaminer vs. hälsokostvitaminer (alltså inte apotekets vs. överskottsbolagets)

men jag vet inte säkert

• Rönne

Läst en del om vitaminer och de på apoteket är syntetiska (kemiskt framställda). De ses som främmande ämnen i kroppen och kan ge sjukliga symptom om man har otur.

De enda vitaminer som är bra för kroppen är de som har passerat växter av nått slag. Den enda multivitamin jag hittat men som också innehåller det mesta är Mivitotal. Den är baserad på miljoner år gammalt gräs (låter knas) som nån hittat i en gruva i Utah.
    Då var inte jorden utarmad som idag utan fortfarande full av näring.
    Rätt dyr men den funkar bra tycker jag. 169:- per liter på nätet. 209:- på hälsokost.

• anime
    Rönne skrev 2006-12-20 16:07:57 följande:
    Läst en del om vitaminer och de på apoteket är syntetiska (kemiskt framställda). De ses som främmande ämnen i kroppen och kan ge sjukliga symptom om man har otur.De enda vitaminer som är bra för kroppen är de som har passerat växter av nått slag. Den enda multivitamin jag hittat men som också innehåller det mesta är Mivitotal. Den är baserad på miljoner år gammalt gräs (låter knas) som nån hittat i en gruva i Utah.Då var inte jorden utarmad som idag utan fortfarande full av näring.Rätt dyr men den funkar bra tycker jag. 169:- per liter på nätet. 209:- på hälsokost.
    MiviTotals vitaminer är precis lika syntetiska som apotekets. Det som de hämtat från Utah är deras minerler, som finns överallt i jorden runt oss. Försäljningsknep.

Ett vitamin är ett vitamin oavsett vart det kommer ifrån, samma gäller för mineraler.
    Sverker regerar!
  • Rönne

anime:
    Nope inte riktigt. Tror iallafall inte jag :o)

Det finns tre olika sorters former av mineraler:

Metalliska oorganiska (tas upp till 5-15%)
    Aminosyrekelaterade (tas upp till 50%)
    Organiska kollodiala (tas upp till 100%)

Här är en beskrivande text som jag hittade:

Genom att mäta cellens elektriska potential kan man få en uppfattning om cellens vitalitet, eller livskraft. Målet är att öka energin i varje cell. För att öka den elektriska potentialen i varje cell måste man ha en balanserad form av organiska kelaterade mineraler från växter. Ett brett spektrum av mineraler krävs för att kroppen ska kunna omvandla och utnyttja dessa som franska vetenskapsmän antytt. När man uppnått passande mineralbalans i ett mättat tillstånd, kommer det att finnas tillräckligt med elektrolyter i cerebrospinalvätskan som gör det möjligt för alla sanna helande metoder att verka. Först när blockeringarna i den elektroniska strukturen hos kroppen eliminerats kan kroppen börja hela sig själv. Mineralbrist minskar förmågan att eliminera blockeringar i den elektroniska kroppen med påföljd att läkning i den fysiska kroppen hämmas.

Man vet nu att ett brett spektrum av kollodiala kelaterade mineraler krävs för meridianbalans, avgiftning och vävnadsregenerering. Intag av organiska mineraler är bland det effektivaste sättet att avgifta kroppen från oorganiska mineraler som ofta ger reumatism, starr, grått hår mm. I samband med vävnadsregenerering och avgiftning uppstår utarmning av mineraler, en kraftig mättnad av kelaterade mineraler behövs för att helande ska kunna fortskrida och för att hälsa återställas, samt för att elektrolytisk balans ska upprätthållas under helandesessioner.

• anime

I ärlighetens namn så är inte minerlaer mitt specialområde MEN det är alltså inte vitaminerna som kommer från Utah!

Sverker regerar!
  • Rönne

Hela ihopkoket kommer från Utah. Förutom att de tillsatt lite pfyllis och alfalfaavkok. Jag tror att någon hittade ett sediment i en gammal gruva med gamla växter som dom analyserade och hittade stora mängder med mineraler och vitaminer. Och eftersom dom då har passerat växter är de kolloidala och lätta att ta upp (mineralerna). Vitaminerna benämns bara med naturliga eller syntetiska/kemiska.

Nässlor som vi har här hemma lär vara smockfulla med vitaminer och mineraler men de har också påverkats av dagens utsläpp och samlat på sig en mängd nitriter och tungmetaller. Man borde kunna rena dem från detta så det finns säkert nått tillskott baserat på det, nässelpulver eller nått.

De vitaminer som tillverkas på konstgjord väg verkar ha en nästan förgiftande effekt eller ingen effekt alls efter långt användande har jag läst och nojig som jag är så undviker jag dom :o)

• anime
    Rönne skrev 2006-12-22 10:28:21 följande:
    De vitaminer som tillverkas på konstgjord väg verkar ha en nästan förgiftande effekt eller ingen effekt alls efter långt användande har jag läst och nojig som jag är så undviker jag dom :o)
    Oh, det vill jag nog ha källa på för att jag ska kunna ta det påa llvar. Det finns alltid en massa sånt snack i omlopp om allt som inte är "naturligt"!
    Sverker regerar!
  • niiina
    Mivitotal e de enda vitamin o mineraltillskott jag skulle stoppa i mig. Super!
Svar på tråden Billiga vitaminer