• Anonym (undrar)

byta handläggare

Kan man byta handläggare på soc? vi fick en ny i somras o gillar inte henne alls,dessutom förstår man knappt vad hon säger. kan man begära en svensk handläggare? nån som vet?

• Svar på tråden byta handläggare
  • Anonym (undrar)

*puffar*

• giz den allsmäktige

be att ett protokoll ska skrivas vid varje träff så kan ni titta på det efteråt.....
    fast förstår ni inte vad hon säger så kan man ju alltid be personen upprepa.

• Anonym

Man har rätt att byta handläggare, men jag vet inte om det är giltigt skäl att hon kan dålig svenska...

Kontakta hennes chef och hör er för.

• Anonym (sola)

Man ska väl kunna ha rätt att få byta handläggare på Soc. utan giltig skäl.

Det kan man iallafall på FK. Det har jag gjort.

• Lejån

Det är inte säkert att det går att byta, då handläggarna brukar ha ganska fullt upp! Ni kan alltid fråga, men då måste ni ha bra argument till varför ni vill byta.

• sara1986

Jag har precis samma problem, hon är invandrare och vill verkligen inte hjälpa oss även om det gäller för en enda månad då vi har det kasst. Hon komplicerar precis allting, så jag kommer att kräva en annan sekreterare på måndag.

• Lejån
    sara1986 skrev 2006-12-14 20:54:44 följande:
    Jag har precis samma problem, hon är invandrare och vill verkligen inte hjälpa oss även om det gäller för en enda månad då vi har det kasst. Hon komplicerar precis allting, så jag kommer att kräva en annan sekreterare på måndag.
    Men hon själv kan inte bestämma om ni har rätt till hjälp eller inte, det är ju lagen som styr..
  • Sandrabo

På de flesta socialkontor brukar det var ganska svårt att byta socialsekreterare. Det beror på att vi har hög arbetsbelastning samt att många är missnöjda med sin handläggare pga att man inte är nöjd med besluten. Det är enhetschefen som beslutar om en klient ska få byta handläggare, kontakta honom eller henne.

Som Lejån skriver kan vi socialsekreterare inte fatta vilka beslut vi vill, utan har lagen att gå efter. Däremot är socialtjänstlagen en ramlag vilket betyder att det finns rum för egna tolkningar och indivituella bedömningar. Men som sagt måste vi handla efter kommunens riktlinjer och efter SoL.
    Sara1986: Det går verkligen inte att göra undantag och betala ut bara för en månad eftersom man sedan måste fortsätta på samma linje.

• Anonym (undrar)

men om dom följer lagen ska inte alla få samma regler o så. o inte vissa familjer ska få rätt för en sak,medans en annan behöver samma sak,men blir nekad?

• Lejån
    Anonym (undrar) skrev 2006-12-15 12:00:34 följande:
    men om dom följer lagen ska inte alla få samma regler o så. o inte vissa familjer ska få rätt för en sak,medans en annan behöver samma sak,men blir nekad?
    Det finns ju rättigheter, men även skyldigheter när det gäller försörjningsstöd. Precis som Sandrabo skriver så finns det utrymme för individuella bedömningar, men praxis är då SoL och kommunens riktlinjer. Sen är det ju sällan så att två familjer har EXAKT lika förutsättningar.
Svar på tråden byta handläggare