• Alva76

Någon som är gravid och har astma?

Jag är i vecka 6 och har haft svårt att andas nu snart en vecka. Det är inget allvarligt och jag medicinerar mig. Men är det någon som vet om det påverkar fostret allvarligt? Min läkare sa att man måste gå på medicin för det är farligare för fostret annars, men hur är det om men går på medicin och inte får luft. Snälla svara om det är någon som vet. Jag är jätte orolig.

• Svar på tråden Någon som är gravid och har astma?
  • zandra20

jag har fått bytt medicin nu 2 ggr för att en av dom som jag hade får jag inte ta 2 veckor innan BF för då kan det ta längre tid och dra ut på tiden,
    men den nya jag har fått tar ej så bra på mig.

• Alva76

Tack men jag undrar inte över medicinen utan om mina andningssvårigheter kan påverka fostret så att det skadas eller dör?

• zandra20

det har inte gjor det för mig.. har fått tagit mer medicin än vad som bör tas och det vet läkaren om.. prata med din BM....
    V 33

• jagälskarallaminabarn

Hej där!

Det jag vet är att om du inte mår bra mår fostret inte heller bra. Ring sjukvårdsupplysningen och hör, det är mitt råd. Eftersom du har svårt att andas trots medicinering skulle åtminstone jag höra med läkare i din sits, har själv astma. Det verkar som om du är undermedicinerad och det mår ju ingen bra av. Har svårt att tro att det handlar om liv eller död för bebisen, skulle ändå ringa sjukvårdsupplysningen för att, om inte annat, bli lugnare. Hoppas det löser sig!

Kram

Ulrika

• Leona71

En undran: inhalerar du kortison oxå eller har du bara "snabb medicin" som t e x Bricanyl, Ventoline? Om du inte har kortisoninhalator så kanske din läkare borde skriva ut det till dig, just för att du ska slippa att ta mer medicin än vad du brukar.

Jag har haft astma i 14 år och jag tar kortisonet Symbicort och det har gjort att jag nästan inte har några symptom alls. Får kompletera med Ventoline ibland men det beror mest på att det blivit vinter ute.

Nu tilldin undran: Ditt barn kan påverkas av dina andningssvårigheter på så sätt att det känner av din stress som uppstår när du inte får luft, men jag har aldrig hört talas om att det skulle göra att det dör. Prata med din läkare eller med en BM, är mitt råd. Det verkar ju annars som att du inte har rätt medicin eller rätt styrka på medicinen.

Lycka till

• Mathildas mamma

Kan berätta att jag som endast känt av astman i samband med förkylningar fick grymma problem i början av graviditeten. Jag fick ta en hel del akutmedicin trots att jag fick ta x-tra kortison. Men efter några veckor lugnade det ner sig. Konstigt! Hoppas att det blir så för dig med men prata med din läkare om du är orolig. I mitt fall påverkades inte bebisen negativt i alla fal - ut kom en pigg tjej på 4,5 kg!! Lycka till!

• jlsj

Hej!
    Jag har också astma och ligger på högsta dosering av det mesta och går regelbundet på kontroller på en astmamottagnig. Där har min läkare sagt att det är bättre att ta sin medecin så man motverkar astma och därmed andningssvårigheter. För om du mår dåligt mår bebisen också dåligt. Om din medecin inte hjälper får du kontakta läkaren för det finns alltid alternativ som ska kunna hjälpa dig. Jag har fått rådet att komma in akut om jag får andningssvårigheter och inte löser dessa med medecin. Som min läkare sa bättre att komma en gång för mycket än en gång för lite. Fast jag har fått uppfattningen att det ska krävas svåra och långvariga astmaanfall om fostret ska bli lidande.

Hoppas du tyckte att det blev lite klarare.

• Alva76

Tack så jätte mycket för alla era svar. Ifall det är någon som undrar hur det gick, så är allt bra. Jag går på symbicort, men även om jag ökade doseringen så släppte inte astman. Efter rådfrågning så tog jag även Bricanyl via nebulistator. Då jag inte fick rätt på det ändå så åkte jag in idag och nu mår jag bra. Doktorn sa att detta inte kan ha påverkat fostret, så jag är lugn.

• Tineling

Jag har också astma men den är lindrig och samma sak sa doktorn till mig att jag måste medicinera annars blir det inte bra för bebisen av syrebristen så den drabbar bebben också. Jag var tvungen att ta astma medicinen pulminicort en gång varje morgon och kväll och bricanyl tar jag vid andningbesvär när det känns tungt att andas. Innan använde jag Symbicort och den vet man inte mycket om eftersom den är inte forskat om hur den påverkar under gravditet så jag ringde doktorn och fick recept på Pulminicort så det känns tryggare för den är forskat och det står att den kan användas under graviditet.

Hoppas det går bra för dig Alva76.

Svar på tråden Någon som är gravid och har astma?