• Freiya

saltfri tomatpuré?

finns det? lillan äälskar biff stroganoffen som finns på burk. tänkte göra egen istället, men det e ju salt i tomatpurén.. det e iofs den sista ingrediensen som står på förpackningen, så det e ju säkert inte så mycket salt i. hur har/skulle ni gjort?

• Svar på tråden saltfri tomatpuré?
  • Alle
    Freiya skrev 2006-12-14 16:55:04 följande:
    finns det? lillan äälskar biff stroganoffen som finns på burk. tänkte göra egen istället, men det e ju salt i tomatpurén.. det e iofs den sista ingrediensen som står på förpackningen, så det e ju säkert inte så mycket salt i. hur har/skulle ni gjort?
    Hur gammal är barnet? Och du måste faktiskt inte använda tomatpuré, ta passerade tomater i stället.
    Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Freiya

oj det glömde jag :P hon blir 6 månader imorn.
    hmm ja det kanske man skulle prova..

• Alle

Absolut, undvik salt helt fram till i alla fall 10 månaders ålder.

'
  • MissBeccis

Jag har hört att man ska undvika salt helt fram till 6 månader och sedan ska kosten vara saltfattig. Har för mig att det finns salt i nåt barnmatsburksmärke, men det kanske är från 8 månader.

Stolt mamma till Alicia, född 060623
  • Morpan

Det är okej om du tar vanlig tomatpure med salt, saken är att du inte ska tillsätta mer salt!! och ha aldrig salt i vayynet du kokar pasta, potatis ris och dyl i!! 

• Alle
    MissBeccis skrev 2006-12-14 23:03:17 följande:
    Jag har hört att man ska undvika salt helt fram till 6 månader och sedan ska kosten vara saltfattig. Har för mig att det finns salt i nåt barnmatsburksmärke, men det kanske är från 8 månader. Stolt mamma till Alicia, född 060623
    Från 8 månader innehåller en del barnmatsburkar lite salt.
    Från ca 10 månader kan babyn äta samma kost som resten av familjen bortsett då från honung, spenat, rödbetor och mangold och fullkornsprodukter.
    Men som Morpan säger - saltfattig ska den vara.
    Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
Svar på tråden saltfri tomatpuré?