• fruis

Svart tandkött vod tandsprickning?

Såg idag att min 1½-åring har svart och svullet tandkött i överkäken vid ena kindtanden. Det ser ut som ett rejält blåmärke. Kan det vara så om tanden är på väg fram eller bör jag ringa till tandläkaren och be dem titta på det?

Det här rör sig om ett klätter-och rammelbarn så det är ju inte helt omöjligt att h*n fått sig en smäll över munnen. Barnet har också ätit väldigt dåligt både igår och idag så det är möjligt att det gör ont men det gör det ju vid tandsprickning så det är inte så konstigt. Det är det svarta som oroar mig lite.

Har något av era barn haft så här vid tandsprickning?

• Svar på tråden Svart tandkött vod tandsprickning?
  • Viktoria74

Inte mina heller, jag skulle ringa och fråga!

• fruis

puffar lite ifall någon vet...

• Jenny K

Träffade tandsköterskan på bvc för någon dag sedan och hon sa att i väldigt sällsynta fall så spricker inte tandköttet när tanden kommer och då blir det som ett otäckt blåmärke och det gör jätte ont. Man måste då skära upp så att tanden kommer fram. Så ring till tandläkaren du tycker jag!

Lycka till!

• fruis

Tack för svar. Jag ringer imorgon bitti då. Det värsta jag vet är att bli tagen för nojig mamma så jag undviker gärna att kontakta vården så länge som möjligt och hade inte uppskattat om de bara suckat och sagt att det är vanligt med blått tandkött. Nu vet jag att det inte är helt omöjligt att det är något som måste åtgärdas (men burr för att de ska skära i mitt barn). Tack tack!

Svar på tråden Svart tandkött vod tandsprickning?