• Lindchen

Efter ett kejsarsnitt... Vad händer då?

Har man avslag?

Hur länge dröjer det innan man är fullt rörlig igen och kan lyfta sitt första barn igen?

Smärtar snittet mycket?

Erfarenheter av snitt med andra barnet?

Jag har många fler frågor, men kommer inte på alla just nu. Ni som har erfarehet av ett snitt, snälla dela med er!

/Kram L

• Svar på tråden Efter ett kejsarsnitt... Vad händer då?
  • Marih

Ja du har avslag eftersom moderkakan tagits bort och allt ska läka. Jag kunde lyfta min dotter i stort sett med en gång efter kejsarsnittet, även om det gjorde lite ont. Hur lång tid det tar innan man blir rörlig och slipper smärta är tydligen olika, på BB sa dom att det kan ta upp till 3 månader innan allt är läkt.

• siamesen

Man har avslag lika länge som en vaginal förlossning.

Jag var fullt rörlig väldigt snart efter...hade ont i 2 dagar men kunde lyfta barnet innan

Hade inte speciellt ont nagon av gangerna men det är ju individuellt.

Andra snittet gick lika bra som det första

• Pandia

Ja man har avslag, precis som efter vanlig förlossning.

Jag blev sjuk precis innan mitt snitt och var lite sämre än man borde varit tror jag, men jag lyfte själv upp mitt barn ur sängen första gången 3 dygn efter.

Själva snittet smärtade inget men inuti DRAR det liksom på nåt konstigt sätt. Supersvårt att komma i o ur sängen men det gick snabbt bättre!

Det var de svar jag kunde ge, detta var min första.

• Lindchen

Stort tack för snabba svar

Fler som har info?

• Jordgubbsflickan

hejsan....

Så här var det för mig

Har man avslag?

Ja, men inte lika mycket och lika länge som efter en vanlig förlossning

Hur länge dröjer det innan man är fullt rörlig igen och kan lyfta sitt första barn igen?

Jag har ju extremt ont efter mina snitt men jag lyfte mitt första barn efter några dagar och fullt rörlig (förutom smärta i såret samt att det drar/smärtar) var jag kanske efter en vecka

Smärtar snittet mycket?

Ja, någor fruktansvärt de första tre dygnen, men även några dagar efter....

Erfarenheter av snitt med andra barnet?

Mitt blev ett katastrofsnitt så det var väl inte så kul...det tredje blev ett planerat och det var en helt fanstastisk upplevelse.

Men visst är det lite jobbigt med ett barn till (speciellt om de är små) och måste bäras och gärna vill klättre etc. Man blir ju väldigt rädd om magen då minsta stöt gör jätteont.

Det här är alltså hur JAG upplever det

Fråga gärna mer om du vill veta något

• Jordgubbsflickan

Nu ska vi se om jag missförstått lite

Med första barnet menar jag inte det barn jag fått av kejsarsnittet utan det barn jag fick före mitt kejsarsnittsbarn...

Mitt barn som jag blivit förlöst med har jag haft hos mig från första början....

• Lindchen

Jordgubbsflickan, jag menade så som du skrev i ditt första inlägg. (Tack för ditt svar).

Jag undrar alltså när man kan lyfta storasyster igen utan problem.

• Hallonbåten

Man ska inte lyfta något som är tyngre än sin nyfödda bebis under de första två månaderna efter snittet, så jag vet inte hur det ska gå till om man redan har en liten... Har själv funderat på det där eftersom min förlossning blev en katastrof som slutade i akutsnitt, och jag funderar på hur nästa förlossning kommer bli...

• Emeraldy

Jag hade sjukt ont i snittet efteråt. Det dröjde ett par dagar innan jag vågade lyfta upp min nyfödda dotter - hade så ont att jag var helt sängliggande i nästan två dygn, så när jag skulle lyfta henne var jag rädd att jag skulle vika mig dubbelt av smärtan och tappa henne Första veckan var jag helt beroende av min sambo, för att kunna ta hand om dottern.

Smärtan avtog mer och mer och efter några veckor ungefär var jag som vanligt igen.

Från början gjorde det ont att hosta, skratta, nysa. Bajsa var det inte tal om Man använder magmusklerna till så mycket mer än man tror, och nu märkte jag av det eftersom det gjorde ONT Skrikandes

Å andra sidan slipper man ju ett trasigt underliv

Avslaget ska visst vara lite mindre när man är snittad eftersom det "bara" är från livmodern man blöder och inte från underlivet. Har dock bara ett barn så jag har inget att jämföra med

Barn behöver kärlek, särskilt när de inte förtjänar den.
Svar på tråden Efter ett kejsarsnitt... Vad händer då?