• Svar på tråden Får man sälja igelkottar???
  • Master J

Mig veterligen är och har under de senaste 20-25 åren igelkottar varit fridlysta!!! mao inget husdjur

• ja88

Um, alltså, det där är ju inte samma typ av igelkott som finns vild i Sverige. Jodå, det finns små igelkottar som är fullt godkända att ha som husdjur.

• Zaria

Vet inte ,men det ser ut son ennan annan sorts igelkott än den vi har vilt i Sverige som ju är fridlyst. Så det kanske är någon importerad sort man får ha som husdjur...*gissar*

• kryddann

Den långörade afrikanska igelkotten föds upp och folk har den som husdjur.
    Den svenska igelkotten är fridlyst.
    Den som är till salu är ju född som husdjur.

• Flissi

Näää, vad häftig den var! Ser ju ut som en liten chichuaua (hur det nu stavas, hund alltså) med taggar!
    Men nja, vet inte om jag skulle vilja ha en.
    Men skrattade gott för min exsambo ville alltid ha en igelkott som husdjur så han brukade bära upp den vi hade på tomten på fyllan.. (äckligt för vilda är fulla med småkryp)

• Wilowa

Jag behöver då inte köpa någon igelkott. Jag har flera allt för tama kottar som springer här på sommaren. Grannen har problem med att de går in i deras kök och de har försökt att ta barnens kakor! Mysigt!

• Meus Veritas

Det är dom som lever i det vilda som är fridlysta, inte samma ras juh
    Finns jätte fina vita igelkottar man kan ha som husdjur oxå.....
    dessa igelkottar är ju naturligtvis inte fulla av parasiter som de som lever vilt

• Zaria

Någon som vet hur en sån där Igelkott är som husdjur? Låter ju lite spännande.

• Grisling

Åh, jag vill ha en kotte! Ursöta!

• giz den allsmäktige

afrikansk igelkott är laglig. den blir ca 6-10 cm om jag minns rätt.
    finns ett kotte forum med massa tips och det behövs, finns även en förening svenska tamigelkott eller ngt.

är välldigt plockigt med dessa nåldynor, ska vara värmeplattor, magot å maskar å bla bla bla. dessutom är dom nattdjur och trivs inte i bur utan ska alltså gå som en katt inne.
    dom gnagar även på sladdar å gör bus så det är inget första djur.
    sen annser jag att ett måste är att vara med i föreningen och forumet annars är risken stor att kotten dör i tarmvred å andra plågosamma sjukdommar.

har inte haft äran att träffa en irl utan engagera mej för något år sen i dessa då vi tänkte skaffa en men var för mycket pyssel kring mat osv plus att ha en liten mini kotte på golvet hade inneburit platt kotte fort.

• Silverstream

Svenska igelkottar är frydlysta. Som alla vilda djur.
    Dessa är en sort som hålls som husdjur och är tama och födsupp.

• giz den allsmäktige

uuuuuuuuuuu hade glömt att dom skulle äta pinkisar...... (döda rått ungar)

• Vofflis

Det kan ju vara en pygmé igelkott. Det är ett husdjur, och de som säljs ska vara födda i fångeskap. Fast jag har för mig att de behöver väldigt mycket plats att röra sig på och är nattaktiva. Inte nåt lättskött djur. Det är väl mest ett djur att observera, inte att gosa med

• södertälje

I Länstidningen för några år sedan var det en annons på igelkottar till försäljning,senare kom det fram att det var en ovän till den drabbade som satt ut annonsen då det är förbjudet att sälja igelkottar

• Nifelheim

Alltså vildigelkottar är förbjudna att ta in i huset (som alla vilda djur i Sverige) du får ha dem inne ett visst antal timmar ifall de är skadade men måste sen släppa ut dem eller kontakta djurvårdare som tar hand om dem åt dig.

Dessa igelkottar i annonsen är ju inte svenska vilda igelkottar utan en tamras som man FÅR sälja och ha som husdjur.

• marina81

åh, vill ha en igelkott!

it's a great big white world and we are drained of our colours
Svar på tråden Får man sälja igelkottar???