• Gnista

Plötslig och kraftig hälta hos hund

Vet att jag ska ringa en veterinär, och tänker så göra bums i morgon bitti. Min min fråga är om någon haft samma erfarenhet som vi, och om det blev en snabb förbättring.
    Vi har en blandrashane (åtta och ett halvt år) som idag kom hem från "arbetsdagen" med husse och haltade mycket kraftigt på vänster fram. Det ser även ut som vänster bak är påverkat (verkar lite stel där). Han hade varit utan tillsyn ca 15 min på en obebodd liten ö i skärgården, och husse hörde skall från en av hundarna (den skadade hunden och vår tik som också var med) någon minut innan dom kom tillbaka. Det var då hanhunden haltade. Han vill inte ens stödja på benet. Vad kan det vara? Det verkar inte varmt eller svullet. Han morrar om man klämmer på benet. Sträckning? Spricka? Stukning?

• Svar på tråden Plötslig och kraftig hälta hos hund
  • Rickeby

Oj, jag vill inte spekulera i vad det kan vara. Hade en otursförföljd rottisflicka som lyckades med alla de sakerna i sitt tvååriga liv. Ofta gick det över av sig själv inom ett dygn men bruten tån och muskelsträckning vart värre efter ett dygn så dom gångerna åkte vi in.
    Så vänta du till i morgon och se vad som händer men håll koll på smärta, svullnad och värme.
    Reagerar han bara vid tryck eller även om du försiktigt böjer lederna? Vet du vilka ställen du ska trycka på?

• Gnista

Tack för ditt svar. Han haltar lika mycket idag. Nu är han väldigt svullen över kotleden också. Har ej provat böja, ska kanske låta honom vara och bara invänta vår veterinärtid i eftermiddag. Usch, hoppas det inte är allvarligt!

• Nynne

Gnista: är han svullen så kan det mycket väl vara en enkel stukning. En kontroll är väl dock bra, de 3-4 hundralapparna är det värt för att veta med säkerhet att inget är brutet.

Min russell är expert på att sträcka sig, få stukningar osv, det går över på ett par dagar men hon är ju så olycklig under tiden. Just nu så är hon inlämnad hos Djurdoktorn för operation av en tumör.. Jag vågar inte tänka på hur det är att ha barn, för jag grät som en snorunge i bilen hem :/

Hoppas din kille mår bättre idag.

• tandmaja

Gnista: Hoppas du fått lugnande besked av veterinären idag.

Min goldentik hoppade ner för ett berg för några veckor sedan och skadade framtassen. Hon haltade kraftigt efter men det var inte svullet. Som tur var så åkte vi till veterinären direkt ändå och det var ledbanden som var skadade och tydligen var det bra att vi inte hade väntat men hade jag inte sett att hon hoppade utför berget hade jag nog avvaktat någon dag.Det är ju svårt att veta menar jag ...Så nu har jag lärt mig att en snabb koll direkt är bättre än att vänta.

Förstår verkligen vad du menar Nybebis; min vovve ligger på Strömsholms Djursjukhus efter en operation av tassen nu och jag grät när vi lämnade henne igår och halva kvällen när vi kom hem..

Hoppas båda era små vovvar mår bättre nu

• biizan

åk du till vetten! kan va en ligamentskada då muskel fäste eller senor e förslitet eller rent av av!

min hund råkade ut för liknande ett tag sen 2700+320 kr gick de härliga kalaset på¨!:))

• Gnista

Uppdatering: veterinären trodde det var en vanlig stukning, inget var brutet i alla fall. Skönt! Så nu är det vila som gäller. Han ligger här och tittar supersurt på mig. Jag är så lättad över att det inte var något allvarligt. Tack alla för era svar!
    Nybebis: håller tummarna för att din vovve kommer att bli bra!

Svar på tråden Plötslig och kraftig hälta hos hund