• Chum05

Urinvägsinfektion och feber.

Hej!
    Jag har en dotter på sex månader som för några veckor sen hade feber i sex dygn. Ingen snuva eller andra symtom. Hon fick panodil stolpiller 60 mg till en början men sen fick vi gå upp på 125 g. Hon fick ändå höga febertoppar (över 39,5) när panodilen började gå ur kroppen. En natt var hon uppe i 40,7 o då körde vi in till barnakuten. Fick rådet att ge panodil var sjätte timme samt ipren var sjätte timme i intervaller, alltså medicin var tredje timme. De tog urinprov till odling för att kolla ev bakterier. De trodde på antingen virus el. urinvägsinfektion. Hon fick antibiotikan Eusaprim utskrivet att börja ta i förebyggande syfte innan urinodlingen var klar. Gav henne det första gången på fre kväll och på sön var hon feberfri. Det visade sig vara bakterier i urinen och de klassade det som urinvägsinfektion. Nu har hon slutat sin antibiotikakur för tre dygn sen o nu ikväll kom febern tillbaks igen. Hade 39,0 o fick panodil. En o en halv timme senare låg febern kvar på 39,0 men började sen sakta att sjunka. Kan det vara samma bakterier? Jag ska ringa vårdcentralen i morgon o lämna in nytt urinprov.

Hon har även fått remiss till ultraljud av njurarna och ska även senare göra någon undersökning med kateter o kontrastvätska genom urinrören (tror jag de sa)Låter lite läskigt, men det var tydligen rutin när så små barn får urinvägsinfektion.

Finns det någon som har erfarenhet av urinvägsinfektioner på små barn och som kan komma med något litet råd eller tips? Någon som kanske har varit med om ultraljud eller kateter i urinrören? Hur benägen är man att få tillbaka urinvägsinfektionen om man har haft den? Och så funderar jag kring hur mycket man kan hålla på att stoppa i de små liven en massa panodil och ipren? Enligt personal på vårdcentral och barnakut så verkar det inte vara så farligt att hålla på någon vecka med regelbunden panodil/ipren. Och hur hög feber kan barn ha utan att det är farligt? Vet inte riktigt när man ska ge och inte ge febernedsättande. Det verkar gå väldigt fort upp och ner i feber hos så små barn.

Tacksam för svar!
    Kram Maria.

• Svar på tråden Urinvägsinfektion och feber.
  • Ploe

Min dotter hade uvi när hon var tio månader. Den upptäcktes genom att hon hade "hoppande" feber i några dagar. Efter en kur Cefadroxil var bakterierna borta. Vi gjorde en odling under pågående kur och den visade att medicinen tog. Efter ett par månader gjorde vi ett ultraljud - underbar personal som hanterade vår då ettåriga dotter på ett fantastiskt sätt; jag som undrat så hur de skulle få henne att ligga still.

Nu har det gått över ett år och hon har inte haft några symptom. Oförklarlig feber ska vi dock fortfarande kolla upp med urinprov, men det har vi inte behövt göra sedan förra vintern nu.

Hoppas din dotter har samma tur!

• Viktoria74

Jag var på sådan röntgen med dottern i måndags. Var jättenervös men personalen var kanon och det gick jättebra! Min dotter hade njurbäcken inflammation (pylonefrit) och var inlagd på sjukhus ett par dygn för några veckor sedan. Hon hade feber som var jättehög och inte gav med sig. Jag gav henne massor av Alvedon.Man ska ge det när barnet påverkas av febern och när febern börjar gå över 40. Fick också höra att man lugnt kan ge någon vecka, det är bättre med Alvedon än med hög feber. Min dotter äter antibiotikaprofylax tills resultatet av röntgen kommer nästa vecka. Ibland kan man få så här bara en gång, andar kan drabbas av återkommande infektioner. Jag är jättenog med hygienen men enligt läkaren är det inte bristande hygien som orsakar detta. De har ju blöja och det är svårt att hålla bakterierna borta när de bajsar i blöjan. Jag hoppas det ordnar sig för er, hör gärna av dig och berätta vad som händer!

• tjoddan

Hej!
    Gjurde en kontarast rönken av min 10mån dotter i tisdags. Fick veta i torsdags att hon har en reflux. Går nu på Bactrim. Ska göra rönken av njurarna i januari. Ja, man är oehört tacksam över hur underbara dom är på rönken! Fast oftast är det jag som behöver mer lugn än dotten!!

• Chum05

Jag var på vårdcentralen igår och kollade upp sänkan på Evelina. Den var 52 o vi blev inskickade till barnakuten. Tog en ny urinodling som innehöll bakterier igen, de ska göra en odling för att kolla upp det nogare. Läkaren pratade om njurbäckeninflammation och övre urinvägsinfektion. Sa att de inte brukar få så hög feber om de har nedre urinvägsinfektion, utan mer att det gör ont när man kissar då. Hon fick göra ett ultraljud på njurarna samma dag, men bilderna där visade sig vara helt okej och inga svullna njurar. Hon fick en ny antibiotikakur utskriven, Cedax tror jag den hette. Under tiden inväntar vi svar på odlingen om denna antibiotika biter på de bakterier som visar sig. De trodde att den förra antibiotikakuren bara bet på en av de två bakterier hon hade i urinen då.
    Efter avslutad antibiotikakur 2 så ska hon ta ett nytt urinprov. Hon har också fått en tredje antibiotika utskriven att ta i förebyggande syfte mot urinvägsinfektion, o det ska hon ta en gång om dan. Om en till två månader ska de göra en kontraströntgen. Det verkar som att det är troligt att det kan vara fel på klaffen till njurarna så att urinen läcker uppåt, det är väl det som kallas reflux?
    Vad gör de åt en sådan? Det är väl då som de kan få tillbaka urinvägsinfektionen hela tiden gång på gång?
    Hon hade 40 i feber i natt, men sen har det varit ganska lugnt sen hon fick ipren då. Och förhoppningsvis hjälper antibiotikan.
    Man tycker så synd om henne att behöva gå igenom tre olika antibiotika när hon bara är ett halvår!
    Jag hoppas det lugnar ner sig nu iallafall!
    /Maria.

• Viktoria74

Min dotter fick också Cedax. MIn dotter har dock inte reflux, man behöver inte ha det för att få njurbäckeninflammation. I övrigt så låter det som om ni får göra exakt det min dotter fått gå igenom. Det blir nog bra ska du se!

• ericabeatrice

Hej Maria.

Min dotter hade precis det du beskriver med klaffen som saknades när hon var 5 månader. Vid röntgen var det lite jobbigt för jag fick hålla fast henne och försöka lugna medan dom tog lite bilder.
    Det brukar rätta till sig själv var beskedet vi fick, annars blir det operation(tydligen en titthålsoperation). Vi skulle avvakta 1 år och sedan göra en ny röntgen. Hon fick gå på liten dos antibiotika under tiden för att förebygga ytterligare urinvägsinfektioner. Vid nästa röntgen fick hon lugnande för att hon var så pass gammal, och då hade klaffen växt ut. Nu är hon 4 år och har aldrig haft urinvägsinfektion efter detta.
    Hoppas att det löser sig för er lilla tjej. Lycka till.
    Många kramar från Erica

Svar på tråden Urinvägsinfektion och feber.