Urinvägsinfektion och feber.
Hej!
Jag har en dotter på sex månader som för några veckor sen hade feber i sex dygn. Ingen snuva eller andra symtom. Hon fick panodil stolpiller 60 mg till en början men sen fick vi gå upp på 125 g. Hon fick ändå höga febertoppar (över 39,5) när panodilen började gå ur kroppen. En natt var hon uppe i 40,7 o då körde vi in till barnakuten. Fick rådet att ge panodil var sjätte timme samt ipren var sjätte timme i intervaller, alltså medicin var tredje timme. De tog urinprov till odling för att kolla ev bakterier. De trodde på antingen virus el. urinvägsinfektion. Hon fick antibiotikan Eusaprim utskrivet att börja ta i förebyggande syfte innan urinodlingen var klar. Gav henne det första gången på fre kväll och på sön var hon feberfri. Det visade sig vara bakterier i urinen och de klassade det som urinvägsinfektion. Nu har hon slutat sin antibiotikakur för tre dygn sen o nu ikväll kom febern tillbaks igen. Hade 39,0 o fick panodil. En o en halv timme senare låg febern kvar på 39,0 men började sen sakta att sjunka. Kan det vara samma bakterier? Jag ska ringa vårdcentralen i morgon o lämna in nytt urinprov.
Hon har även fått remiss till ultraljud av njurarna och ska även senare göra någon undersökning med kateter o kontrastvätska genom urinrören (tror jag de sa)Låter lite läskigt, men det var tydligen rutin när så små barn får urinvägsinfektion.
Finns det någon som har erfarenhet av urinvägsinfektioner på små barn och som kan komma med något litet råd eller tips? Någon som kanske har varit med om ultraljud eller kateter i urinrören? Hur benägen är man att få tillbaka urinvägsinfektionen om man har haft den? Och så funderar jag kring hur mycket man kan hålla på att stoppa i de små liven en massa panodil och ipren? Enligt personal på vårdcentral och barnakut så verkar det inte vara så farligt att hålla på någon vecka med regelbunden panodil/ipren. Och hur hög feber kan barn ha utan att det är farligt? Vet inte riktigt när man ska ge och inte ge febernedsättande. Det verkar gå väldigt fort upp och ner i feber hos så små barn.
Tacksam för svar!
Kram Maria.