• lindasve

Uppsägningstid vik?

Någon som vet hur lång uppsägningstid man har som vikarie inom Landstinget? (Lokalvården)

• Svar på tråden Uppsägningstid vik?
  • Elfan

Borde framgå på ditt anställningsavtal - annars gäller din anställning t o m det datum när vikariatet går ut.

• lindasve

Jo jag vet att det säkert kommer att stå med på anställningsavtalet men har ej skrivit på än. Man kan väl inte ha lika lång uppsägningstid som fast anställda? eller?

• Elfan

Nu är jag inte insatt i hur landstinget fungerar men har stött på samma fråga inom ett annat område och fick då följande besked: vill man ha en uppsägningstid när det gäller ett vikariat får man se till att de skrivs in i anställningsavtalet annars gäller vikariatet till sista datumen.

Alltså teoretiskt sett kan du inte säga upp dig utan måste jobba tiden ut. Sen har jag svårt att tro att en arbetsgivare skulle tvinga kvar en om man nu vill sluta - hur effektiv är man då?

• lindasve

Oj då det verkar olika då =) Anledningen till att jag undrar över detta är att jag vet att jag har ett vik på 75% inom ladstinget men har inte skrivit på några papper än från första jan gäller det till maj. Men på måndag ska jag på en anställningsintervju på ett företag som jag väldigt gärna vill arbeta på, så skulle jag få det jobbet så kanske jag blir fast i vikariatet och måste tacka nej. Vad virrigt det blev .. hoppas ni fattar =)))

• Bempa

Klart du inte ska tacka nej om det blir aktuellt, men kolla det så fort du kan, så du vet

• lindasve

Nä jag vet men OM jag hinner skriva på papprerna innan intervjuerna är klara på det nya företaget så kan det ju bli krabb =)) Tack för att du tog dej tid =) jag får hoppas att jag har två veckor som du =)

• Poasin

På ett vik har man väl egentligen ingen uppsägningstid, utan du har ju skrivit på ett avtal som är tom ett datum. Där jag har jobbat som vikarie (både inom landsting och kommun) har det varit så. Man kan inte KRÄVA att sluta tidigare än viket går ut, men oftast brukar man ju kunna prata med chefen. Vill man säga upp sig tidigare har man ju oftast en god anledning till detta!

• äiti

Hej Lindasve!
    vilken tjänst har du sökt på landstinget???

• Carisma95

TS;
    "Se till" att de skriver i t.ex. "t.o.m. längst XXXXXX (datum) eller uppsägningstid enligt XXXX (facket) avtal". Eller helt enkelt bara "1 mån uppsägning".

• Mozarts Nachtmusik

enligt ab så har man inte uppsägningstid på vikariat. de gäller tills stoppdatum
    däremot brukar arbetsgivaren inte vara omöjlig, men det finns inte uppsägningstid.

• Amlin

Om jag var du så hade jag kontaktat den fackliga organisation som arbetsplatsen har avtal med. De kan säkert hjälpa dig.

• Carisma95

Mozarts Nachtmusik:
    "AB"...?

Om det inte STÅR något i anställningsavtalet så gäller slutdatum, det stämmer. Därför ska man försöka få med det INNAN man skriver på avtalet.

• Mozarts Nachtmusik

ab är allmänna bestämmelser :)
    de som styr anställningen ,
    om man inte är BEA ( arbetsmarknadsåtgärder) eller PAn ( typ personliga assistenter)

kan ju dock finnas lokala kollektivavtal som förhandlats fram ..

• lindasve

Tack för alla era svar =) Verkar ju vara väldigt olika det där. Men jag tycker att det låter konstigt att man måste jobba hela perioden om man bara är vik. man borde ju ha mindre än dom som är fast. en men ... vi får se vad som gäller då =) Ska försöka dra ut på påskriften så länge som möjligt =)

• Carisma95

Det är ju inte så konstigt egentligen.
    Vikarier är ju tidsbegränsade av en anledning. T.ex. att nån är mammaledig. Och därför vill många arb.givare försäkra sig om att den personen de tar in på vik. verkligen är kvar tiden ut. Annars måste de söka nån ny som sen ska lära sig jobbet igen.

Men som sagts här innan, de flesta arb.givare är "schyssta" nog att låta en gå tidigare, men det är inget de måste gå med på. (Såvida det inte står specifikt i avtalet).

Svar på tråden Uppsägningstid vik?