Enbart x eller y kromosom???
Heter det så? I vilket fall så undrar jag om någon hört ifall en man kan ha tex enbart y kromosomer eller enbart x. Kan det vara så?? Det finns nämligen bara pojkar på min mans sida..så därför unfrar jag..=)
Heter det så? I vilket fall så undrar jag om någon hört ifall en man kan ha tex enbart y kromosomer eller enbart x. Kan det vara så?? Det finns nämligen bara pojkar på min mans sida..så därför unfrar jag..=)
puff..
Normalfallet är att kvinnor har två x-kromosomer (xx) och män har en x och en y (xy). En kvinnas ägg innehåller ett x och spermier innehåller antingen x eller y, vilket innebär att det alltså är kromosomen i spermien som når ägget som avgör könet på barnet.
Sen finns det en drös med ovanliga fall också... xxx, xxy mfl. Men jag kan för lite om dessa för att gå in på det :) Kanske det finns någon läkare här på FL som kan ta upp det?
Svarade ju inte på din fråga... Att din mans spermier bara skulle innehålla y-kromosomer är nog inte så troligt. Har aldrg hört talas om att något sådant skulle kunna ske, men å andra sidan - jag har aldrig hävdat att jag är allvetande :)
Efterlyser den där läkaren igen :)
*puff*
Om jag minns rätt så blir de personer som föds som "ovanliga fall" i princip alltid ofruktsamma, så det är nog inte så troligt.
Men det är ett intressant ämne. Skickar också en efterlysning till någon kunning person.
om din man bara skulle haft y kromosomer så skulle han ha fått den ena från sin mamma alltså borde det vara ommöjligt. för en kvinna kan inte ha y för då blir det ju en man
om din man bara skulle haft y kromosomer så skulle han ha fått den ena från sin mamma alltså borde det vara ommöjligt. för en kvinna kan inte ha y för då blir det ju en man
Det stämmer som Soya skriver.
Och det finns de som har fler kromosomer, upp till fem stycken (ist för två har jag läst) Det var ganska intressant, för hade du ett visst antal, så hade man tex andra skador, och ett annat antal, märktes ingenting.
Vet inte vad som avgör könet på barn som har flera än två kromosomer, för det är inte så att man automatiskt blir pojke om man har en Y-kromosom. Det finns kvinnor som är XXY. Det är inte så kvinnliga i kroppen, men annars är det svårt att se skillnad. (Har man bara två, så innebär en Ykromosom alltid att det blir en pojke, menhar man fler än tåv...)
att ha fler "köns-kromosomer" gör inte att man får downs syndrom, det är en extra kromosom i ett annat kromosompar. Det finns många olika kromosomrubnbingar, men det vanligaste är Dowms syndrom, som alltså är en extra kromosom i ett alldeles bestämt kromosompar.
Lustigt är ju att än idag, i många kulturer så får kvinnan skulde för att det blir "fel" kön....kvinnan har ju inte minsta möjlighet att påverka.
Sen har jag funderat, de som får många barn av endast 1 kön. Är det en slup, eller kan det vara så att mannens spermier bara innhåller ena sorten. Eller att den ena sorten är dålig, eller att kvinnan stpter ut det ena könet och bara kan ta emot det andra... Bara mina spekulationer, men det låter ju inte helt omöjligt.
Svaret på din fråga, man kan INTE vara enbart Y, inte utanför laboratorium i alla fall, om ens där.
Vad jag vet så är svaret NEJ, man kan inte bara ha Y-könskromosomer...
(Finns fall där man bara har en Y-koromosm, men dessa brukar vara sterila)
Men det finns faktorer som gör att man kan ha mer av det ena slaget könskromosomer som man...
Det är tydligen ärftligt från pappans sida om man har fler av det ena slaget... Så om pappan bara fått pojkar så är "risken" att sönerna oxå får det, MEN det kan ju fortfarande smita in en tjej i det hela så ibland är det svårt att veta...
Sedan har vi yttre faktorer som miljö som oxå avgör...
Rökning hos mannen tros ge fler flickor...
Varma bad/bastu hos mannen tros ge fler flickor...
osv...
Så möjligheten att ni bara får pojkar finns, och den kanske är något högre än 51% som den är i normala fall, men man kan aldrig veta...
Jassååå???? Så om det är en pojke till som kommer får jag dra in gubben i bastun ett par gånger i veckan sen då Men då borde det ju födas många fler tjejer i sauna-landet Finland än i Sverige... nån som har koll på det?
Jag har läst att "pojkspermier" är snabbare än "flickspermier" så då borde ju chansen öka att det blir en pojke om man har sex smtidigt som kvinnan har ägglossn. eftersom grabbarna då hinner fram först medan om man har sex nån dag innan ägglossn så hinner tjejerna fram medan pojkarna redan dött. Kanske ni är duktiga på att pricka ägglossningen i er släkt!
Makaroner o Lina
Ja testa går ju alltid
På min gubbe funkade det INTE...
Han både röker och badar varmt dagligen, men vi som hade sex 11 dagar innan äl fick ändå en pojk *hihi*
Ja vi är tydligen extremfall, men här finns det inget som heter säkra perioder... Vi testade en gång, aldrig mer säger båda
Vilket påminner mig Måste ta mitt piller...
Lina 2
Ja, det stämmer. Pojkspermierna är snabbare, men lever kortare tid, ungefär som i verkiga livet Så har man sex väldigt nära ÄL blir det lättare en pojke och några dagar innan ÄL blir det lättare en flicka. Tror oddsen är ungefär 60& om man gör så här, så det är ju ingen säker metod.