• Nallemajatjejen

Om du kör på en parkerad bil, vad gör du då och den får skador?

Anledningen att jag undrar är att vi nu har blivit påkörda för TREDJE gången sen i sommras.
    Första gången var visserligne ingen påkörning utan dörruppslag. Bilen bredvid hade slagit upp BÅDA sina dörrar i våran bil. Men stod kvar bredvid. vi ringde polisen och väntade på ägaren när en av passagerarna kom blev vi halvt utskällda för att vi inte hade våran bil ståendes i en bilhall om vi nu var så rädda om den *grrrrrrr* gissa om vi exploderade.
    Andra gången var det en kvinna som backade på våran parkerade bil, larmet gick men det blev inga synliga skador förutom att backsensorn verkar fått sig en liten knäpp. hon stod kvar och var jätteledsen.
    Tredje gången vet vi inte när det hänt men någon verkar ha kört på våran bakskärm när de körde in på en parkeringsplats bredvid. Skärmen är bucklad och det är färgavskrap på bilen... Ingen lapp eller nått. Dryga 2000 spänn i självrisk för oss (troligen billigare att fixa utan försäkringen).

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Om du kör på en parkerad bil, vad gör du då och den får skador?
  • turpeter

Sätter en lapp på bilen jag körde på med mina uppgifter och telefonnummer.

Självklart att man inte smiter iallafall!

• Nallemajatjejen
    turpeter skrev 2006-12-15 10:30:26 följande:
    Sätter en lapp på bilen jag körde på med mina uppgifter och telefonnummer. Självklart att man inte smiter iallafall!
    Fast vi har varit med om det MÅNGA gånger att folk smitit. Speciellt med dörruppslag. Verkar bara vara vi i hela sverige som håller i dörren när vi öppnar den.
  • Coursell

Väntar till ägaren kommer och ber om ursäkt och lämnar mina uppgifter.

Att lämna en lapp går väl också under smitning, då lappen kan försvinna. (någon tar bort, blåser bort el dyl.)
    Skulle inte våga åka därifrån.

• Izasmamma1

Jag hade antingen stannat kvar eller så hade jag lämnat en lapp med mina upgifter!!!

• Heisan

Enda gången som jag kört på en bil så lämnade jag en lapp.. Jag rev itu en papperbit o skrev på den ena o lade den andra i fickan.. När jag kom hem så visade det sig att jag hade lagt den oskrivna lappen på bilen. Så jag gick till den lokala polisstationen o anmälde att jag kört på en bil, märke, färg o var o när.

• Fru Indosaurie

ja du, våran bil (silvermetallic) är allmänt röd/blå av dörruppslag, folk är så extremt oförsiktiga

• Nallemajatjejen
    Fru Indosaurie skrev 2006-12-15 10:39:10 följande:
    ja du, våran bil (silvermetallic) är allmänt röd/blå av dörruppslag, folk är så extremt oförsiktiga
    Verkligen. Ibland har vi funderat på att systematiskt börja dubbelparkera. Är så trött. Problemet är ju att dörruppslag ställer till med en hel del problem. ett av de dörruppslagen från i sommras had skadat lacken ända in till plåten vilket ju innebär att det inte finns något rostskydd där. Börjar det väl rosta finns det ju inget att göra sen (vi vet då vi hade liknande skador på våran förra bil av samma märke). Det bara kommer tillbaka och vem vill köpa en tre år gammal bil som redan börjat rosta???
  • MammaFia

Eftersom jag precis har gått teorikursen, så vet jag att det räknas som smitning (böter-upp till 2 års  fängelse) om man inte meddelar ägaren eller polis då man backat in i någons bil eller tom bara råkat slå upp dörren mot en annans bil. Även om det inte blir några synliga skador, kan plåten under lacken spruckit.
    OM någon annan har uppmärksammat händelsen å antecknat ert registreringsnr, så åker ni dit

Varför är det så mycket månad kvar i slutet av pengarna?
  • Coursell

MammaFia: Ja, och med tanke på det är det skrämmande hur många som tror att det är lagligt att bara lämna en lapp

• Emil06

Jag råka backa in i en bil på en parkering en gång... det var dimma jag såg den verkligen inte! Jag skrev en lapp å satte på rutan, men de ringde aldrig...vet inte om det inte gick å läsa lappen dagen efter,(detta var ganska sent på kvällen) för det var lite fuktigt i luften....! FÖRLÅT skrev jag oxå

Svar på tråden Om du kör på en parkerad bil, vad gör du då och den får skador?