• lurksmulan

Graviditetsklåda?

Hur vet man om man har graviditetsklåda, och framför allt, vad kan man göra åt det?

Jag är gravid i v. 8 med mitt andra barn. Förra gången kliade det en del i en ganska stor bristning jag har långt ner på magen, men det gick över när sonen fötts.
    Nu började den klia direkt och sen har klådan spridit sig till hela nederdelen av magen.
    Jag vaknar t.om på nätterna och kliar!

Kan det vara graviditetsklåda?

• Svar på tråden Graviditetsklåda?
  • Bonita666

prova att smörja in dig flera gånger om dagen, det gör jag, det funkar :)

• frökenA06

Jag undrar också vad som klassas som just graviditetsklåda! På mig kliar det lite över hela kroppen, allra mest på benen och det händer aldrig annars. Jag vaknar också på nätterna av det jobbiga kliet!!!

• felix mikaelas mamma

Jag tycker att kliandet på brösten är värst man har god lust att ta en Rivjärn och dra av i bland hehe. God jul tjejer!

• lurksmulan

Bonita666: Vad smörjer du med?

Enligt min bm ska jag försöka hålla det torrt och luftigt.

Ska träffa en läkare 27/12 men jag tänkte om någon har tips under tiden.

• Bonita666

lurksmulan : smörjer in med cacao body butter, funkar jättebra, inte kliat mig nått sen jag började smörja in mig med det :)

• mamelie

Jag hade graviditetsklåda (hepatos) när ja g väntade sonen för 2år sedan och har fått en släng av det nu med ( gravid i v34).
    Klådan börjar och är värst på handflatorna, mellan fingrarna och på fotsulorna, mellan tårna. Jag tror det är ovanligt att man får det så tidigt i graviditeten, jag fick det i v35 med första barnet.
    Prata med barnmorskan på MVC, be att få gallsyreprov och leverprov (blodprov som måste tas på fastande mage),Om du har graviditets klåda finns det medicin att få, dels tavegyl och lergigan som lindrar klådan och medicin som hjälper till att hålla nere värdena om de är alldeles för höga... Du får också gå på extra kontroller och kolla så barnet verkar må bra CTGundersökning, förmodligen blir du också förlossningen igångsatt tidigare...
    Tyvärr är det så att man oftast får tillbaka hepatosen nästa graviditet om haft det tidigare......

• lurksmulan

mamelie: Tack för svaret! Det låter ju positivt för min del att det bara kliar på magen då.

Det kanske helt enkelt är hormonerna som satt igång och spökat direkt, de känner väl igen sig från förra gången?!

• mamelie

Det börjar oftast med händerna och fötterna men sprider sig tyvärr sedan över hela kroppen..... Jag håller tummarna för dig att det inte är hepatos ......för det är inget kul

Svar på tråden Graviditetsklåda?