Mitt barn har massor med hål i tänderna.
Jag har en son som är fyra år och när vi va hos tandläkaren i sommras upptäcktes det att han hade 6 hål i tänderna. jag kände mig som världens sämsta mamma. Jag har grubblat på det här jätte mycket hur har dom kommit? Jag har en kompis med ett jämngammalt barn som gav saft och sötsacker till sin lilla från det hon va 3-4 månader och sällan borstar tänderna på henne men så fick mitt barn hål, vi som har undvikit sötsaker och borstar tänderna på våra barn. Nu har vi äntlgen blivit av med hålen, han har fått dra ut 4 tändeer och dom har lagat 2 provsoriskt och han har varit jätte duktig.
Jag har pratat med tandläkaren om vad som gjort att han fått sina hål och bla att jag ammade honom tills han va 15 månader 5-6 gånger på natt. och att han har småätit (måste gå minst 2 timmar imellan att man stoppar något i munnen). Vi hade svårt med tandborstningen oxå när han va mindre han skrek och det va svårt att komma åt. Nu har vi plockat bort allt med socker i och han får inget mellan måltiderna, han får ett flourtuggimi varje dag, vi har köpt en eltandborste, vi borstar med en bakteriedödande gel två gånger om dagen.
Är det någon som har fler tips så snälla skriv dom?