• Anonym (mår dåligt)

Mitt barn har massor med hål i tänderna.

Jag har en son som är fyra år och när vi va hos tandläkaren i sommras upptäcktes det  att han hade 6 hål i tänderna. jag kände mig som världens sämsta mamma. Jag har grubblat på det här jätte mycket hur har dom kommit? Jag har en kompis med ett jämngammalt barn som gav saft och sötsacker till sin lilla från det hon va 3-4 månader och sällan borstar tänderna på henne men så fick mitt barn hål, vi som har undvikit sötsaker och borstar tänderna på våra barn. Nu har vi äntlgen blivit av med hålen, han har fått dra ut 4 tändeer och dom har lagat 2 provsoriskt och han har varit jätte duktig.
    Jag har pratat med tandläkaren om vad som gjort att han fått sina hål och bla att jag ammade honom tills han va 15 månader 5-6 gånger på natt. och att han har småätit (måste gå minst 2 timmar imellan att man stoppar något i munnen). Vi hade svårt med tandborstningen oxå när han va mindre han skrek och det va svårt att komma åt. Nu har vi plockat bort allt med socker i och han får inget mellan måltiderna, han får ett flourtuggimi varje dag, vi har köpt en eltandborste, vi borstar med en bakteriedödande gel två gånger om dagen.
    Är det någon som har fler tips så snälla skriv dom?

• Svar på tråden Mitt barn har massor med hål i tänderna.
  • Monqan

Hej!

Kan ju ha att göra med kvaliteten på tänderna. Jag har inte varit den mest ordentliga med mina tänder i vuxen ålder, borstar en gång per dag, är 27 år har aldrig haft några hål sen finns det andra som är jättenoga med flossning, tandborstning, flourtabletter som får hål ändå =)

Lycka till!

• Anonym

Tycker inte att du ska må dligt och känna skuld, dåliga tänder kan faktiskt oxå bero på anlag. Min sambo får alltid en massa hål och han sköter sina tänder extremt bra, jag å andra sidan har aldrig haft ett hål och sköter mina tänder mindre bra. Ni får inte bli hysterisk och plocka bort allt gott för den lille för som sagt ibland spelar det ingen roll utan hålen kommer ändå.

• Moa38

Tycker att ni gör alldlees rätt saker. Småätandet är ju det som är farligast för tänderna men sedan kan han oxå ha en saliv som buffrar fel, dvs att saliven inte ser till att hålla borta bakterier på rätt sätt. (fel pH i munnen gersämre skydd mot bakterier)
    Jag har alltid varit noga med mina tänder och mina barns tänder men ändå fått hål. Min dotter (11 år) har haft ett antal hål trots att hon inte småäter eller missköter tänderna.
    Detta är genetiskt och båda mina föräldrar har samma problem som jag, så har väl fått det därifrån.

Lycka till!!

• The Dreamer

det är inte heller alla som kan få hål i tänderna, karies är inget man föds med...

Utan karies överförs från förälder till barn då barnen börjar äta, och man "smakar" på maten så den inte är för varm...och även i andra situationer då man "smakar" samma sak som barnen äter på...

Sen är självklart kvaliteten på tänderna en avgörande faktor också..

• Anonym (mår dåligt)

Tack för svaren behövde höra det där. tandläkaren får ju en att känna sig som en mördare eller nåt.

• Anonym (mår dåligt)

the dreamer- oj det visste jag inte, det ska jag verkligen tänka på

• musses matte

Jag har också en son med hål i tänderna,när vi var på 6 års kollen hade han fina tänder.
    Men helt plötsligt fick han hur mkt hål so helst 6 års tänderna var helt trasiga!!
    Visst känner man sig usel,men det var inte mitt fel"han hade mineralisering" på tänderna vi vet inte varför men anlaget har funnits där hela tiden och då bröts det ut.
    Han har fått dra 6 års tänderna, inte roligt.
    Kan ju vara så för er med.
    Sen vet jag att man inte ska pussa på sina hundar för karies smittar ganska mkt från hund-människa.

• Anonym (mår dåligt)

musses matte-Det va så för oss oxå att han inte hade ett enda hål på kontrollen året inna utan fick alla på en gång. Har din son haft lustgas när ni dragit ut eller lagat? Är han rädd för tandläkaren nu?
    Så nu är det slut på hundpussar med då , bra att veta jag har inte haft en aning om att karies smittar.

• MrsNelson

smittar från hund till människa??? det har jag aldrig hört talas om.... jag tror att det beror mest på tandkvaliten, jag är 25 och har haft två små hål, min lillasyster har sen hon var 4 år haft hur mycket hål som helst.... då är vi uppvuxna med samma vanor (massor av hundpussar!!) hon borstar tänderna noga, jag kan slarva...

• Anonym

Hej!
    Första gången gick det hyffsat fick ngt att dricka så han lugnade sig,andra gången var det inte lika lätt,tandl gav upp efter en timme han hade då fått lugnande +bedövningar.
    Så skulle vi till kss för att dra ut den,då var han jätterädd och vägra de att åka,vi kom dit och han var jätteledsen men när han fick lustgasen + lugnande så gick det bra!
    Han kommer inte ihåg så mkt från denna gången som han gjoede sist.
    Han har inte sagt ngt om att han´ite vill gå.
    Ha de

Svar på tråden Mitt barn har massor med hål i tänderna.