• Anonym (psa)

cancervärdet?vad bör det vara?

vet ej vart jag ska sätta detta........vill vara anonym!
    Om man har cancer,så tas ett psa prov......
    VAD bör det ligga på? vad är normalt om man är frisk?
    Om man har 2000-är man döende då?
    För det är högt har jag fattat.

• Svar på tråden cancervärdet?vad bör det vara?
  • Anonym (psa)

snälla-NÅN vård/sjukdomskunnig??

• Lilla i

Varför ringer du inte sjukvårdsupplysningen och frågar. De vet säkert

• Anonym (psa)

jo,de vet säkert......men jag ville inte det.Ville bara veta om nån här visste?
    Finns mycket duktigt folk här.
    Läste på netdoktor ,men fann inget.......

• Anonym (psa)

det är ju inte JAG som är drabbad.......då hade jag ju frågat min läkare......

• Anonym (psa)

vet bara inte nån bra sida på nätet där man kan finna.......

• Anonym

PSA Är väl prov för prostat cancer??
    tror inte man kan ha så högt som 2000+
    Då borde man inte finnas kvar i livet

• Anonym (psa)

Det var så högt o ja,personen är i livet! men kanske inte så länge till då?

• Anonym (psa)

Frågan är ju om det "bara "är i prostatan eller har spridit sig? Då det var så högt?

• Anonym (nja..)

har bara erfarenhet av psa prov vid prostatacancer..men det är lite olika men hur högt som är bra/dåligt..vet såna som haft 2 o opererats o såna som har högre som inte behöver opereras..sjukvårdsupplysningen eller cancerfondens hemsida

prostatacancer.nu finns ju också..men det var kanske inte sån cancer det gäller?

allt m cancer öht är ju väldigt individuellt tycker jag det verkar som personer med samma sort kan få olika behandling

• Anonym

PSA-värdet varierar med åldern. Värdet blir högre vid ökad ålder då prostatakörteln ofta förstoras. Har man har ett värde högre är 3 bör orsaken utredas.
    Om PSA-halten i blodet blir högre än normalt tyder det på att något onormalt sker i prostatakörteln. Men det behöver inte handla om cancer. Höjt PSA förekommer t ex vid godartad prostataförstoring, vid inflammation i prostata och vid urinvägsinfektion.
    (Samma anonym som innan)

Svar på tråden cancervärdet?vad bör det vara?