• Älskarlivet

Någon som fått biverkningar av Niferex?

Tog min första (och sista) järntablett igår vid lunch.
    Idag på jobbet kl 8 började jag må illa.... Kl 8.30 spydde jag rejält.

Sen svullnade ansiktet upp lite och jag fick utslag i hela ansiktet.

Jag har pratat både med BM och sjukvården och dom verkar rätt lugna (även om min BM var ltie orolig).

Nu mår jag bra så det är ingen fara med mig!

men jag bara undra om någon mer än jag fårr biverkningar? Inte säkert att dettta alls har med Niferexen att göra men man vet ju aldrig....

• Svar på tråden Någon som fått biverkningar av Niferex?
  • Razzla

Den enda biverkning jag fick va nog att när jag skulle göra nr2 så kunde man tro att jag ätit en säck cement..

• loppansmamma

Man brukar bli hård i magen men jag är snarare lite lös. Jag vet av erfarenhet att man skall alltid äta lite när man tar några tabletter överhuvudtageT. Låter lite skumt det är ju bara järn!

• Trolla75

För mig fungerar Niferex jättebra! Jag äter två/dag, i samband med frukosten. Men magen behöver nog lite inkörningstid...

(¯`°?.¸ ღ ♥ Mamma till Wilma och ny bebis i magen med bf 17/2 `07 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Snäckan6

Jag kunde inte äta Niferex, då jag började må illa bara en stund efter att jag tagit en tablett.

• Mrs Ray

Jag fick följande biverkningar av Niferex:

Det blev helt stopp i magen.
    Jag mådde jätteilla och kräktes nästan.
    Hade värk i kroppen som vid influensa.
    Ont bakom ögonen (så att det gjorde ont att röra ögonen åt sidorna.

Jag fick sluta ta den. Provade även Duroferon, men fick biverkningar även av den, så nu tar jag Blutsaft, fast femdubblar dosen till 100 mg per dag. Det funkar bra, men blir dyrt.

Det finns olika typer av järn som tas upp bättre eller sämre av kroppen. men Blutsaft har både mvc-läkaren och hematologen sagt är bra (om man mångdubblar dosen, annars får du i dig för lite järn).

• troddeduja

Jag brukar ta dem på tom /halvtom mage, då mår jag mycket bättre. Fast jag får ju iof bara en reaktion där bak.

• Singha01

Jag mår också illa efter Niferexen.

IVF-gravid V 12
  • Zoe888

Ja, du kan bli illmående och spy av järn. Det är inte alla bm som erkänner detta, fråga mig INTE varför...Jag mådde illa av Niferex, provade en annan sort som jag vrålspydde av, la av helt, pratade med MVC som sa att HON hade då aldrig hört talats om ngn som mådde illa av Niferex under alla hennes år som bm. *Fnys*, jag läste följesedeln till Niferex sen och där står det svart på vitt att det är en av biverkningarna man kan få!!! Läste i en bok att biverkningar som illamående kan förekomma av järn och de rek. att dra ner på dosen, vilket jag gjort. Bm sa att det var okej oxå och jag TROR det stod på infon runt Nif att det var okej att man drar isär kapseln och tar en mindre dos av di små järngranulaten! Då kan du börja med mindre dos och när det funkar höja successivt. Fast just det du fick allergisk reaktion då ska du kanske låta bli helt förstås...hmmm.

• Älskarlivet

Ja själva kräkningen känns inte så farlig...Mer att jag svällde upp i ansiktet och fortfarande har röda prickar i hela huvudet....

Allergisk reaktion kan det itne vara för det har gått alldeles för lång tid sedan jag tog tabletten.
    Men däremot en biverkning. Mindre än 1 av 10000 kan få utslag och det råkade vist bli lilla jag

• TeeTee

jag kräktes av niferex. bytte till hemofer, som inte gav några biverkningar alls.

Svar på tråden Någon som fått biverkningar av Niferex?